Turniej Przyrodniczy „Bogactwo ekosystemu rzeki Iny”

0

„Nasza przyszłość będzie zależała od tego, jak będziemy dbać o bioróżnorodność naszego środowiska” tymi słowami rozpoczął się XXIV Turniej Przyrodniczy „Bogactwo ekosystemu rzeki Iny” zorganizowany przez Zespół Szkół nr 5 w Stargardzie.

Uczestnikami turnieju były 4–osobowe drużyny uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi,  Szkoły Podstawowej nr 11, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 6 oraz Szkoły Podstawowej w Grzędzicach wraz z opiekunami.

Turniej miał na celu: zaktywizowanie młodzieży do działań na rzecz ochrony środowiska; kształtowanie wrażliwości młodzieży na piękno otaczającej przyrody; ukazanie różnorodności działań podejmowanych na rzecz ochrony środowiska; zdobywanie umiejętności obserwacji przyrody i zachodzących w niej zmian; ukazanie ścisłej zależności człowieka z ekologią; przybliżenie bogactwa ekosystemów rzecznych na przykładzie rzeki Iny z uwzględnieniem wędrówek organizmów wodnych, obszarów Natura 2000 w dorzeczu rzeki Iny; zwrócenie uwagi na zagrożenia bioróżnorodności zlewni rzeki Iny, w tym chronienie ryb przed  kłusownictwem; rozwijanie więzi w środowiskach lokalnych i wzbudzanie współodpowiedzialności za stan otoczenia; kształcenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.

O zagrożeniach dla bioróżnorodności zlewni rzeki Iny

XXIV Turniej Przyrodniczy otworzyła dyrektor ZS nr 5 Jolanta Kawszyn. Po projekcji filmu na temat zagadnień dorzecza Iny pt. „Rzeka bez granic”, głos zabrał Marcin Budniak, członek zarządu Towarzystwa Przyjaciół Iny i Gowienicy, a ponadto członek Straży Rybackiej, który opowiedział, jak chronić ryby przed kłusownictwem oraz o innych zagrożeniach dla bioróżnorodności zlewni rzeki Iny. Z kolei Zdzisław Nowak, konsultant ds. edukacji ekologicznej i przyrodniczej ZCDN, przypomniał o projekcie „Niebieski korytarz Rzeki Iny”, w którym uczestniczyli nauczyciele i uczniowie. Podczas  warsztatów przygotowali oni pakiet edukacyjny dotyczący zagadnień zlewni naszej rzeki .

Zmagania turniejowe polegały na czytaniu mapy dorzecza Iny, sprawdzały znajomość ryb i roślin chronionych, obszarów Natura 2000 dorzecza Iny, cech charakterystycznych dla łososia i troci oraz przystosowania ryb do życia w rzece. Zajęcia prowadzone były metodami aktywizującymi grupę, z wykorzystaniem technik twórczego myślenia.

Podczas trwania zmagań turniejowych uczestnicy zostali poczęstowani słodkimi wypiekami, przygotowanymi przez uczniów klasy II C Branżowej Szkoły o specjalności kucharz. Po zakończeniu wszystkich konkurencji uczestnicy zostali zaproszeni do obejrzenia prezentacji promującej ZS nr 5.

Puchar XXIV Turnieju Przyrodniczego dla SP nr 1

Dla opiekunów drużyn zostało zorganizowane przez PODN i ZCDN spotkanie metodyczne o tematyce przyrodniczej. Prowadzili je Zdzisław Nowak, Lilianna Janeczek, metodyk ds. biologii i przyrody, oraz gość Marcin Budniak. Podczas spotkania m.in. zostały poruszone zagadnienia dotyczące przywrócenia bioróżnorodności ekosystemów zlewni rzek województwa zachodniopomorskiego. Na koniec Zdzisław Nowak przedstawił prezentację „Rodzaje materiałów źródłowych wykorzystywanych w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych”.

Dyrektor Jolanta Kawszyn i zastępca dyrektora Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Magdalena Kukulak wręczyły nagrody i materiały promocyjne ufundowane przez Miasto Stargard, natomiast Marcin Budniak wręczył nagrody ufundowane przez Towarzystwo Przyjaciół Rzek Iny i Gowienicy.

Wyniki turnieju: I miejsce – Szkoła Podstawowa nr 1 w Stargardzie, do której powędrował puchar XXIV Turnieju Przyrodniczego; II miejsce –  Szkoła Podstawowa w Grzędzicach; III miejsce – Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Stargardzie.

Imprezę przygotowali nauczyciele: Mirosława Ćwirta, Monika Nowicka, Ewa Przybylska, Anna Bielewicz i uczniowie klasy II C Branżowej Szkoły oraz klasy II i III Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych.

(r)

 

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię