GDDKiA, działając jako inwestor zastępczy w imieniu Prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy – konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu mogą się już rozpocząć prace w terenie.
Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku.
Inwestycja za 793 mln zł
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł.
Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest przekazanie placu budowy wykonawcy, które nastąpiło 18 października br. (fot. 1 i 2).
Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt AS i Energopol Szczecin SA. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście. Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin SA nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu – firma ta ma najmniejszy udział w konsorcjum (20%).
Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.
Tunel pod Świną – 1,48 km długości
Całkowita długość połączenia będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jego część – tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin – będzie miał długość 1,48 km.
Wydrążony tunel będzie jednorurowy. Powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. Trzeba tam będzie wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel.
Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
(r), fot. mapka – źródło: GDDKiA O/Szczecin
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!