Ruszyła budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Ze Stargardu przez Łasztownię do Niebuszewa – bez przesiadki

2

Za 530 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe SA wybudują i przebudują 27 stacji i przystanków. Perony będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych. Realizacja projektu podniesie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo–drogowych.

– To największy tego typu projekt budowy kolei aglomeracyjnej z dofinansowaniem unijnym w Polsce – mówi Roman Walaszkowski, dyrektor biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które jest liderem budowy SKM. – Jednocześnie najbardziej kompleksowe przedsięwzięcie prowadzone w kraju. Na terenie SOM powstanie 40 przystanków węzłowych, integrujących różne środki transportu od samochodów osobowych i rowerów przez autobusy i tramwaje komunikacji publicznej.

Prace rozpoczęły się na stacji Gryfino. Następnie modernizowane będą: stacja Szczecin Dąbie, stacja Daleszewo i przystanek w Czepinie.

PKP PLK SA będą prowadzić roboty na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie – Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406). Prace związane z realizacją całego projektu SKM zakończą się w 2022 roku.

10 nowych przystanków

Większy komfort pasażerów zapewni przebudowa 17 stacji i przystanków. Objęte projektem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą też przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na stacjach i przystankach: Szczecin Pomorzany, Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Turzyn, Szczecin Pogodno, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Żelechowa, Szczecin Gocław, Szczecin Stołczyn, Police Dąbrówka, Police, Szczecin Łasztownia, Gryfino, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie będą dogodne dojścia na perony dla wszystkich podróżnych dzięki wygodnym windom. W pozostałych lokalizacjach zamontuje się pochylnie.

W ramach projektu powstanie 10 nowych przystanków: Szczecin Cmentarz Centralny, Szczecin Niemierzyn, Szczecin Stołczyn Północny, Szczecin Skolwin Północny, Police Dąbrówka, Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Dunikowo, Szczecin Trzebusz, Goleniów Park Przemysłowy.

14 zmodernizowanych przejazdów

Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów i pozwoli na skrócenie czasu podróży.

Będzie bezpieczniej dzięki budowie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania (LCS Gocław) i wymianie urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyposażone w monitoring i dodatkowe urządzenia informujące kierowców o nadjeżdżających pociągach. W sumie zmodernizowanych zostanie 14 przejazdów. Podobnie będzie z obiektami inżynieryjnymi, m.in. wiaduktami i przepustami.

Projekt „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”  jest współfinansowany przez Unię Europejska ze środków Funduszu Spójności w  ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

(r), mapki – źródło: PKP PLK

Polub nas na Facebooku

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

2 KOMENTARZE

  1. Nie powstanie bo miasto nie zajęło się tematem – łatwiej szło przyznawanie zgody na restauracje, ronda, srellaparki i inne “modehkolosy”. Ale przyklaskiwać sobie tą inwestycje to owszem – nie ważne że nie dorzucają do wielomilionowej inwestycji PKP PLK ani grosza. A trąbią o tym dookoła jakby ta rewolucja na stargardzkich torach dzięki im była.

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię