Coraz więcej kilometrów tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim

0

Kolejne kilometry tras dla rowerzystów – oddane, następne – w budowie. W minionym roku Województwo Zachodniopomorskie realizowało odcinki takich szlaków o łącznej długości ponad 200 km. Większość zakończy się w tym roku. Dzieje się wiele, by można było zwiedzać region na rowerze.

Velo Baltica

Wśród pasjonatów turystyki rowerowej nie brakuje zachwytów nad szlakami powstającymi wzdłuż wybrzeża Bałtyku. Takie recenzje zbiera m.in. oddany we wrześniu 2019 r. odcinek Pleśna – Mielno (fot. 1). Zrealizowana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie (inwestor większości tras rowerowych) ścieżka liczy ok. 18 km, z czego blisko 9 km trasy powstało od zera. Teraz na rowerze można przejechać przez Mielno, Chłopy, Sarbinowo, Gąski, Ustronie Morskie i Sianożęty. Zadanie kosztowało ponad 7,3 mln zł, z czego 6,1 mln zł stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014 – 2020.

Jak mówi marszałek Olgierd Geblewicz, stworzenie sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego, to projekt, który wymaga od samorządu województwa konsekwentnego działania  i wytrwałości. Planów nie brakuje, sporo tras jest projektowanych, sporo wymaga tylko oznakowania.

– Nie ukrywam, że mobilizują nas głosy płynące od miłośników turystyki rowerowej i to nie tylko z naszego regionu – podsumował marszałek.

Szlak rowerowy wzdłuż Bałtyku na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Najprościej go opisać, dzieląc na 5 etapów. Pierwszy prowadzi ze Świnoujścia do Łukęcina – obecnie znaczna jego część jest projektowana. Drugi etap – z Łukęcina do Ustronia Morskiego – dzięki inwestycjom w latach ubiegłych w większości jest gotowy i poza niewielkimi fragmentami wymaga jedynie oznakowania. Dalej, dzięki oddaniu trasy Pleśna – Mielno, z Ustronia Morskiego dotrzemy już do Darłowa, a także dalej do granicy województwa w pobliżu Jarosławca.

W roku 2020 ten fragment szlaku powinien zostać w całości ukończony. Jeszcze pod koniec 2019 roku wybrano wykonawców dla stworzenia półkilometrowego odcinka w Bukowie Morskim, oznakowania odcinków Gleźnówko – Dąbki oraz Darłowo – Wicie, a także zbudowania w Darłowie brakującej trasy wzdłuż ulic Mickiewicza i Sowińskiego (0,8 km) oraz ul. Morskiej (0,25 km). W tym roku, także w gminie Postomino, powstaną dwa nowe odcinki Velo Baltica biegnące po nieczynnej linii kolejowej na wysokości miejscowości Marszewo i Złakowo.

Aktualne mapy przebiegu trasy można pobrać ze strony http://velobaltica.pl

Stary Kolejowy Szlak

Ta trasa przecina region z północy na południe i zaczyna się na bałtyckim wybrzeżu w Kołobrzegu oraz Mielnie. Z tych dwóch miejscowości poprzez węzeł w Białogardzie, szlak prowadzi aż do Wałcza. Dziś bez problemów dotrzemy z Kołobrzegu do Karlina, oraz z Mielna przez Koszalin do Wroniego Gniazda. Trasy wymagają jedynie oznakowania. Obecnie projektowane są odcinki, które obie odnogi doprowadzą do Białogardu. Zarówno ta prowadząca z Karlina, jak i z Wroniego Gniazda do Żeleźna, a także z Klępina do Białogardu.

Na Starym Kolejowym Szlaku prowadzone są aktualnie prace pomiędzy Białogardem a Złocieńcem. Cały, liczący ponad 61 km, odcinek jest oznakowywany, a dla 5 km trasy w pobliżu Połczyna Zdroju trwa przygotowywanie koryta i prowadzone są roboty mostowe. W dalszych latach inwestycje obejmą trasę od Złocieńca do Wałcza, która jest obecnie projektowana.

Więcej informacji można znaleźć na stronie http://www.rowery.wzp.pl/stary-kolejowy-szlak-15

Trasa Pojezierzy Zachodnich

Łącznie będzie mieć ponad 420 km długości i przebiegnie przez malownicze obszary Pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Podobnie jak Stary Kolejowy Szlak, również ta trasa ma dwie odnogi. Południowa, rozpoczyna się w pobliżu Siekierek i prowadzi do Białego Boru. Właśnie tu jest obecnie realizowana największa liczba inwestycji. W grudniu 2019 roku ruszyła modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz (inwestorem jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego), który połączy trasę pojezierną z systemem niemieckich tras rowerowych w Brandenburgii (fot. 2).

Już dziś, od mostu w Siekierkach można dojechać nową, liczącą 36 km, trasą do Trzcińska Zdroju. Dalej szlak wiedzie drogami gminnymi i leśnymi przez Dobropole, Góralice i Tchórzno do Myśliborza. Część trasy jest tu gotowa, część wymaga oznakowania, część jest projektowana. Trasę pojezierną na odcinku Myślibórz – Barlinek – Pełczyce – Choszczno, zaplanowano po nasypie dawnej linii kolejowej. Na fragmencie Sulimierz – Mostkowo przygotowywany jest teren pod inwestycję, w Barlinku oznakowane będzie 1,8 km wzdłuż ulic 31 stycznia, Jeziornej, Szpitalnej, Mickiewicza oraz Pełczyckiej. Pomiędzy Pełczycami a Płotnem niemal zakończono kładzenie asfaltu, a w części Płotno – Choszczno trwa przygotowywanie koryta drogi.

Z Choszczna trasa biegnie przez Dobrzany i wieś Kozy do Ińska. Tu szlak łączy się z odnogą północną prowadzącą od Szczecina. Z początkiem 2020 roku powinny ruszyć prace pomiędzy Kijewem a Jezierzycami (inwestorem jest miasto Szczecin). Dalej, w kierunku Stargardu i Marianowa, trasa wymaga głównie oznakowania, a w projektowaniu jest ostatni fragment Marianowo – Kozy. Za Ińskiem, gdzie odnogi Trasy Pojezierzy Zachodnich łączą się w jeden nurt, powstaje fragment pomiędzy Storkowem a Wiewieckiem. Dalej szlak prowadzi po drogach gminnych i leśnych – przez Złocieniec, Borne Sulinowo, Szczecinek do Białego Boru. Trasa jest w znacznej części gotowa i wymaga głównie oznakowania.

Szczegółowy opis trasy http://www.rowery.wzp.pl/trasa-pojezierzy-zachodnich-20

Blue Velo

Ten szlak połączy w przyszłości wybrzeże Bałtyku z polsko-czeską granicą, a trasa będzie liczyć aż 1 tys. km. Blue Velo na Pomorzu Zachodnim ma 275 km. Szlak rozpoczyna się w Międzyzdrojach, a jego pierwszy etap prowadzący przez Wolin do Skoszewa zostanie w znacznej części zrealizowany dzięki środkom programu Interreg Va. Prace już ruszają, a łącznie będzie to 10 odrębnych odcinków, 5 inwestycyjnych oraz 5 do oznakowania szlaków rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Z uwagi na problemy wykonawców wydłuża się zakończenie inwestycji na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Skoszewo -Czarnocin, Modrzewie – Lubczyna i Lubczyna Dąbie. Przygotowywany jest przetarg na dokończenie robót budowlanych.

Dalej, istniejącymi trasami, możemy przejechać przez Szczecin i zmierzając w kierunku Kołbaskowa, przekroczyć granicę, a podróż kontynuować niemieckimi drogami. W ten sposób komfortowo dojedziemy aż do mostu w Mescherin i Gryfina. Dzięki oddanym w 2018 roku inwestycjom, dalej poprowadzi nas liczący 45 km odcinek do Trzcińska Zdrój (fot. 3). Od tego miejsca aż do Dargomyśla trasa wymaga jeszcze oznakowania. Ostatni fragment szlaku Blue Velo na Pomorzu Zachodnim, prowadzący do Chwarszczan, już istnieje. W regionie na 38 proc. długości tej trasy będą nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych.

Opis trasy: http://www.rowery.wzp.pl/blue-velo

Pętla wokół Zalewu Szczecińskiego

Realizowany przez Województwo Zachodniopomorskie projekt Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, to prawdziwa rowerowa rewolucja, która docelowo będzie liczyć 1100 km szlaków. Nowo budowane odcinki łączą się ze ścieżkami rowerowymi, które zostały zbudowane bądź są budowane przez lokalne samorządy. Równocześnie są przygotowywane kolejne zadania, jak np. projekt „Pętla wokół Zalewu”, który wykorzystuje istniejącą oraz tworzoną infrastrukturę w ramach szlaków Velo Baltica ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i Blue Velo z Międzyzdrojów do Szczecina. Pętla połączy zachodniopomorskie szlaki z tymi w Meklemburgii Pomorzu Przednim.

Trasa została wytyczona po obu stronach polsko-niemieckiej granicy i liczy około 272 km. Po stronie niemieckiej prowadzi  najczęściej po ścieżkach rowerowych, natomiast w części polskiej drogami publicznymi. Projekt obejmuje aż cztery obszary chronione – Woliński Park Narodowy i trzy obszary Natura 2000 – Wolin i Uznam, Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Zalew Szczeciński” i Obszar Specjalnej Ochrony Siedlisk „Ujście Odry i Zalew Szczeciński”. Główną częścią są wspominane już inwestycje pomiędzy Międzyzdrojami a Skoszewem. Za Szczecinem pętlę po stronie polskiej domknie prowadzona aktualnie przebudowa i rozbudowa przejścia drogi wojewódzkiej nr 115 przez Tanowo w powiecie polickim.

Warto przypomnieć, że z końcem 2019 r. została zakończona budowa Modelowego Miejsca Odpoczynku Rowerzystów w Mrzeżynie na trasie Velo Baltica, który jest realizowany w ramach projektu „Biking South Baltic – Promocja i rozwój Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego (EuroVelo10) w Danii, Niemczech, Litwie, Polsce i Szwecji” realizowanego w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Południowy Bałtyk. Wcześniej projekt umożliwił m.in. zainstalowanie nowoczesnych boksów rowerowych, czujników do zliczania rowerzystów (w Świnoujściu, Rogowie oraz Żukowie Morskim), a także pozwolił na przeszkolenie nadmorskich punktów informacji turystycznej pod kątem potrzeb turystyki rowerowej. Tzw. działania miękkie, które pomagają rozwijać lokalną turystykę i tworzoną infrastrukturę, to stały element prowadzonych inwestycji. Podobne szkolenia towarzyszą m.in. modernizacji mostu Siekierki – Neurüdnitz.

Postęp wszystkich prac można śledzić na specjalnej mapce pod adresem: www.trasyrowerowe.wzp.pl

(r) – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

Polub nas na Facebooku

Poprzedni artykułPaka dla Zwierzaka 
Następny artykułPGE Spójnia Stargard. Derby dla Kinga


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj