Przypadający dziś (15 marca) Światowy Dzień Konsumenta, w tym roku obchodzony jest pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Stargardzie ostrzegają przed zagrożeniami czyhającymi w internecie – oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi, okradaniem kont poprzez instalowanie niebezpiecznych szpiegowskich aplikacji oraz subskrypcjami-pułapkami.
UOKiK przygotował następujące interaktywne narzędzia edukacyjne, do których sięgnięcia zachęca powiatowy rzecznik konsumentów Edyta Domińczak:
– interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl;
– codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku;
– praktyczne porady na Twitterze.
Celem obchodów Światowego Dnia Konsumenta jest podnoszenie świadomości konsumentów na temat ich praw. Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Wykorzystywany jest praktycznie wszędzie – w pracy, domu, do nauki, wymiany informacji, jako forma relaksu, sposób na różnego rodzaju zakupy i usługi.
Niestety, korzystają z niego także nierzetelni sprzedawcy, a często również oszuści. Nie każdy użytkownik sieci zdaje sobie sprawę, jak łatwo można paść ich ofiarą. Należy szczególną uwagę zwracać na m.in. następujące zagrożenia: oszustwo zakupowe; wyłudzenie kodu BLIK, haseł; kradzież tożsamości; fałszywą zbiórkę charytatywną; piramidę finansową.
Wygląd strony internetowej, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te, z którymi faktycznie spotyka się konsument w sieci, zatem użytkownik zachowuje się naturalnie – wybiera towar, jego parametry, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, zapoznaje się z materiałem reklamowym czy też wchodzi w konwersację z chatbotem, a nawet menedżerem, który prowadzi go przez telefon w czynnościach zmierzających do wyłudzenia danych.
– Decyzje podejmowane zbyt szybko, pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku, mogą oznaczać wymierne straty finansowe, o czym mogłam przekonać się w ostatnim czasie, kiedy konsumenci zostali okradzeni ze środków w koncie, a co więcej, na ich rzecz zawarto umowy kredytowe na wysokie pożyczki – mówi Edyta Domińczak.
Dlatego tak ważne jest, aby wykazać się dużą dozą czujności i ostrożności, by nie paść ofiarą oszustwa. Zawsze po pomoc można zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Stargardzie, w budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Skarbowej 1 pod nr. tel. 91 4804842 lub 91 4804822.
(r) – źródło: Starostwo w Stargardzie
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!