Światowy Dzień Konsumenta. Nie daj się oszukać lub okraść

0

Przypadający dziś (15 marca) Światowy Dzień Konsumenta, w  tym roku obchodzony jest pod hasłem „Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci”.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Stargardzie ostrzegają przed zagrożeniami czyhającymi w internecie – oszustwami zakupowymi, piramidami finansowymi, okradaniem kont poprzez instalowanie niebezpiecznych szpiegowskich aplikacji oraz subskrypcjami-pułapkami.

UOKiK przygotował następujące interaktywne narzędzia edukacyjne, do których sięgnięcia zachęca powiatowy rzecznik konsumentów Edyta Domińczak:

– interaktywne narzędzie edukacyjne: konsument.edu.pl;

– codzienny wideoczat z ekspertami na Facebooku;

– praktyczne porady na Twitterze.

Celem obchodów Światowego Dnia Konsumenta jest podnoszenie świadomości konsumentów na temat ich praw. Internet stał się nieodłączną częścią naszego życia. Wykorzystywany jest praktycznie wszędzie – w pracy, domu, do nauki, wymiany informacji, jako forma relaksu, sposób na różnego rodzaju zakupy i usługi.

Niestety, korzystają z niego także nierzetelni sprzedawcy, a często również oszuści. Nie każdy użytkownik sieci zdaje sobie sprawę, jak łatwo można paść ich ofiarą. Należy szczególną uwagę zwracać na m.in. następujące zagrożenia: oszustwo zakupowe; wyłudzenie kodu BLIK, haseł; kradzież tożsamości; fałszywą zbiórkę charytatywną; piramidę finansową.

Wygląd strony internetowej, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne jak te, z którymi faktycznie spotyka się konsument w sieci, zatem użytkownik zachowuje się naturalnie – wybiera towar, jego parametry, decyduje o sposobie dostawy i formie płatności, wypełnia formularz, zapoznaje się z materiałem reklamowym czy też wchodzi w konwersację z chatbotem, a nawet menedżerem, który prowadzi go przez telefon w czynnościach zmierzających do wyłudzenia danych.

– Decyzje podejmowane zbyt szybko, pod wpływem impulsu lub z chęci szybkiego i wysokiego zysku, mogą oznaczać wymierne straty finansowe, o czym mogłam przekonać się w ostatnim czasie, kiedy konsumenci zostali okradzeni ze środków w koncie, a co więcej, na ich rzecz zawarto umowy kredytowe na wysokie pożyczki – mówi Edyta Domińczak.

Dlatego tak ważne jest, aby wykazać się dużą dozą czujności i ostrożności, by nie paść ofiarą oszustwa. Zawsze po pomoc można zwrócić się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Stargardzie, w budynku Starostwa Powiatowego przy ul. Skarbowej 1 pod nr. tel. 91 4804842 lub 91 4804822.

(r) – źródło: Starostwo w Stargardzie

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię