Jest pozwolenie na przebudowę mostu na Regalicy

0

Wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki zatwierdził projekt budowlany i wydał zgodę na przebudowę mostu na Regalicy. Zaakceptowany projekt obejmuje m.in. rozbiórkę istniejących elementów (poza  przęsłem zwodzonym), budowę nowego mostu oraz modernizację infrastruktury kolejowej (linie 273 i 428).

Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejsce powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się też otaczająca infrastruktura m.in. oświetleniowa, drogowa i wodociągowa.

– To krok w stronę realizacji jednego z największych zadań w historii Wód Polskich w Szczecinie. To inwestycja, która połączy wodę i kolej. Bardzo ważna dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, ale i istotna z punktu widzenia sprawnej i komfortowej kolei – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski.

Obecny stan mostu kolejowego na Regalicy charakteryzuje się niskim prześwitem pionowym przęsła stałego, co bardzo ogranicza żeglugę śródlądową. Jedynie podnoszenie zwodzonego przęsła umożliwia przepływ barek, lodołamaczy i jednostek technicznych. Czynność ta jest jednak pracochłonna i zapewnia szlak żeglowny o szerokości zaledwie 12,73 m pod przęsłem zwodzonym. Przestarzała konstrukcja mostu powoduje też wzajemne ograniczenia pomiędzy przewozami kolejowymi a żeglugą śródlądową. Ruch pociągów musi być zatrzymany na czas otwarcia przęsła zwodzonego mostu, po to, aby umożliwić ruch jednostek żeglugi śródlądowej pod mostem. Z kolei ruch barek pod mostem jest zatrzymany na czas, kiedy przęsło mostu jest opuszczone, aby umożliwić wykonywanie przewozów kolejowych. W przypadku transportu kolejowego dodatkowo ograniczeniem rozwoju przewozów jest zbyt mała przepustowość jednotorowego mostu kolejowego.

Po zakończeniu prac powstanie – w nowym śladzie – dwutorowy most kolejowy o prześwicie pionowym wynoszącym 6,20 m i szerokości szlaku żeglownego pod mostem wynoszącej 50 m.

Zadanie jest realizowane w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW). Projekt współfinansowany jest z środków Banku Światowego oraz z środków Funduszu Unijnego (umowa o dotacje w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF)). Zakończenie inwestycji planowane jest na czwarty kwartał 2023 roku.

(r), fot., wizualizacje – źródło: Wody Polskie

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię