Na węźle tym obowiązuje nowa organizacja ruchu. Umożliwi ona wyburzanie starego wiaduktu nad autostradą A6, w ciągu jezdni DK10 w stronę Stargardu. Kierowcy proszeni są o zachowanie szczególnej ostrożności i zwracanie uwagi na oznakowanie.
Wczoraj zamknięta została jezdnia DK10 w stronę Stargardu. Ruch w obu kierunkach został skierowany na jezdnię w stronę Szczecina – po nowym wiadukcie, który został wykonany w ramach wcześniejszych etapów robót. Natomiast dzisiaj – piątek (23 kwietnia) – została zamknięta jezdnia autostrady A6 w stronę Kołbaskowa. Ruch odbywa się w obu kierunkach jezdnią przeciwległą (w stronę Gdańska/Świnoujścia). W związku z tymi zmianami na węźle doszło również do zamknięcia relacji Świnoujście – Stargard.
Nowy sposób przejazdu przez węzeł
Kierowcy jadący DK10 przez węzeł, po zmianie organizacji ruchu, mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest to możliwe dzięki wykonanym w ostatnich tygodniach poszerzeniom jezdni w stronę Szczecina.
Największe zmiany będą dotyczyły pojazdów jadących od strony Szczecina:
– kierowcy poruszający się w stronę Stargardu i Świnoujścia za skrzyżowaniem z ulicą Zwierzyniecką i Kurzą/Niedźwiedzią przez przewiązkę przejadą na przeciwległą jezdnię,
– relacja Szczecin – Świnoujście jest zachowana, ale przez nową łącznicę Kołbaskowo – Stargard, także zjazd na Świnoujście będzie o 300 metrów dalej niż dotychczas,
– kierowcy jadący w stronę Kołbaskowa muszą pozostać na starej jezdni, gdyż relacja Szczecin – Kołbaskowo jest obsługiwana przez dotychczasową łącznicę.
Dla kierowców jadących DK10 w stronę Szczecina, poza zawężeniem z trzech do dwóch pasów ruchu, większych zmian w sposobie poruszania nie ma. Ruch w ciągu autostrady A6, w rejonie wiaduktów węzła, został zwężony do jednej jezdni, na której jest po jednym pasie ruchu każdą stronę. Kierowcy jadący autostradą w stronę Kołbaskowa nie mogą też zjechać na Stargard. Ta relacja jest zamknięta. Zostały wprowadzone objazdy przez zawrócenie na węźle Podjuchy. Kierowcy mogą też skorzystać z innych dróg – zjechać na węźle Rzęśnica na DW142 i przez DW106 dojechać do Stargardu, bądź przez zjazd na węźle Szczecin Dąbie i dalej przez Wielgowo i Zdunowo do DK10. Modyfikacji uległ też przejazd od strony Kołbaskowa do Stargardu – kierowcy jadą nowo wykonaną łącznicą.
Prace na węźle
Firma Budimex przystąpiła do prac na węźle Szczecin Kijewo z początkiem marca. Od tego czasu została wykonana nowa łącznica relacji Kołbaskowo -Stargard, rozpoczęły się prace przy jezdniach zbiorczo-rozprowadzających i wykonano roboty umożliwiające wprowadzanie kolejnych etapów organizacji ruchu. Prace prowadzone są bardzo intensywnie. Zakończenie robót przy przebudowie węzła planowane jest na połowę przyszłego roku.
W zakres prac wchodzi wykonanie wszystkich pozostałych robót związanych z rozbudową węzła. Podczas wcześniejszych etapów prac, zrealizowanych po odstąpieniu od umowy z pierwotnym wykonawcą inwestycji, powstały dwie nowe łącznice po północnej stronie węzła (Stargard – Świnoujście i Świnoujście – Szczecin) oraz nowy wiadukt nad autostradą w ciągu przebudowanej jezdni DK10 w stronę Szczecina.
Teraz powstanie nowy wiadukt nad A6 w ciągu jezdni DK10 w stronę Stargardu, wraz z przebudową jezdni DK10. Na autostradzie A6 zostaną usunięte ostatnie stare betonowe płyty i w ich miejsce powstanie nowa nawierzchnia bitumiczna. Wzdłuż autostrady będą wykonane jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Powstaną również nowe łącznice, cztery po stronie południowej i dwie po stronie północnej.
Węzeł po nowemu
Węzeł Szczecin Kijewo stanowi połączenie autostrady A6 z DK10. Jest to również główny węzeł łączący Szczecin z siecią autostrad i dróg ekspresowych. Węzeł został wybudowany w latach 30. ubiegłego wieku, a następnie rozbudowany w latach 70.-80.
Po przebudowie węzeł będzie mieć nowe, szersze wiadukty, pod którymi pojawią się nie tylko dwie jezdnie autostrady, dzięki którym poprawi się płynność przejazdu przez węzeł, ale także nowe jezdnie zbiorczo-rozprowadzające.
W rejonie węzła starą, betonową nawierzchnię autostrady zastąpi nowa nawierzchnia bitumiczna. Nowe łącznice będą mieć łagodniejsze łuki oraz pasy włączeń i wyłączeń, których dotychczas brakowało. W efekcie powstanie większy węzeł drogowy, który zapewni zarówno znaczącą poprawę płynności, jak i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
(r), fot., grafika – GDDKiA O/Szczecin
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!