Most w Siekierkach otwarty – od polskiej strony

0

Przebudowa dawnej przeprawy kolejowej Siekierki – Neurüdnitz po polskiej stronie została formalnie zakończona. Można więc korzystać z prawie 450 m ścieżki pieszo-rowerowej nad rozlewiskami Odry i podziwiać okolicę z efektownej platformy widokowej.

Nowa atrakcja Pomorza Zachodniego już na etapie przygotowań projektu budziła ogromne zainteresowanie mieszkańców regionu i turystów. W trakcie prac renowacyjnych stary most kolejowy odsłonił piękne oblicze. Po zamontowaniu platformy widokowej, ułożeniu ścieżki ze specjalnych płyt kompozytowych, przygotowaniu tzw. małej architektury (ławki, stojaki, pulpity edukacyjne, znaki) przeprawa Siekierki ma szansę stać się turystycznym hitem. Potencjał tego miejsca jest ogromny – zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, połączenie transgranicznych regionów, nowoczesna infrastruktura rowerowa, efektowny początek Trasy Pojezierzy Zachodnich.

Rowerzyści pokochają to miejsce

– Jestem przekonany, że nie tylko rowerzyści pokochają to miejsce – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Widoki są wspaniałe, a nowa funkcja mostu przyciągnie wielu miłośników aktywnego wypoczynku. W Siekierkach zaczyna się popularny szlak prowadzący przez naszą krainę jezior, po obu stronach granicy są trasy nadodrzańskie. Wymarzone warunki do organizowania krótszych i dłuższych wycieczek. Po zakończeniu niemieckiej części inwestycji przeprawa Siekierki – Neurüdnitz stanie się najpiękniejszym przejściem granicznym, rowerowym łącznikiem Pomorza Zachodniego z Europą.

Patrz: https://youtu.be/OCleFRrci7Y

Modernizacja mostu realizowana przez zachodnich sąsiadów ma potrwać do czerwca 2022 r. Trwające kilkanaście miesięcy prace po polskiej stronie zostały zakończone. Dziś przed południem odbyły się końcowe odbiory, więc ścieżka pieszo-rowerowa (około 330 m na moście i 110 m na tzw. wyspie mineralnej) oraz platforma widokowa są już otwarte.

W ramach inwestycji przeprowadzono kompleksową renowację stalowej konstrukcji, odrestaurowano dwa przyczółki, przygotowano miejsca odpoczynku z ławkami i stojakami na rowery, wykonano nowoczesne oznakowanie. Na zabezpieczenie antykorozyjne i malowanie zużyto ok. 7 ton farb. Płyta konstrukcyjna kładki rowerowej została wykonana ze specjalnych płyt kompozytowych o wysokiej odporności na wilgoć i trudne warunki atmosferyczne.

Inwestycję przeprowadził Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego.

Brama powitalna dla wjeżdżających od strony Niemiec

Projekt przebudowy przygotowało szczecińskie biuro MXL4 architekci, w pracach uczestniczyło też biuro konstrukcyjne K2 Inżynieria, a generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma Intop Skarbimierzyce Sp. z o.o.

– Most to zabytek przemysłowy o specyficznej urodzie, zawartej w prostocie i porządku. Ideą projektu było zachowanie i podkreślenie tej prostoty, regularności układu konstrukcji. Chcieliśmy wykorzystać jak najwięcej istniejących elementów. Przykładowo w skrajne, pochyłe elementy kratownic wkomponowaliśmy siedziska – tłumaczy architekt Tomasz Maksymiuk, szef biura MXL4.

Z konstrukcją zabytkowej przeprawy świetnie komponuje się również platforma widokowa, ulokowana na przęsłach mostu.

– Pierwotnie planowana była lokalizacja punktów widokowych wzdłuż mostu. Jednak analizując jego parametry, uznaliśmy, że optymalne będzie wykorzystanie wysokości i nośności jego konstrukcji . Dlatego zaproponowaliśmy wprowadzenie jednej dużej platformy zlokalizowanej na szczycie kratownic jednego z przęseł. Dzięki temu otwiera się z niej szersza panorama rozlewisk, a jej nieregularny kształt pozwala uzyskać jak największą liczbę otwarć widokowych. Równocześnie jej lokalizacja na skrajnym, zachodnim przęśle mostu sprawia, że naturalnie pełni ona rolę bramy powitalnej dla wjeżdżających od strony Niemiec – opisuje architekt.

Platforma ma być również schronieniem, dlatego projektanci zaproponowali jej zadaszenie. Osłona od słońca i deszczu jest jednocześnie kolejnym poziomem widokowym, na który prowadzą szerokie schody, będące jednocześnie siedziskami. Priorytetem była wielofunkcyjność i wygoda.

Nie zakłócać przyrodzie spokoju

Ważnym aspektem przyjętych założeń projektu była również optymalizacja kosztów użytkowania obiektu, dlatego zastosowano materiały trochę droższe w budowie, ale dzięki temu znacznie odporniejsze na erozję, a tym samym tańsze w eksploatacji. Platforma została wykonana z blachy kortenowej, czyli wstępnie pordzewiałej, której nie trzeba czyścić, konserwować, malować. Rdzawość delikatnie postępuje, ale nie niszczy blachy. Jest naturalną metodą zabezpieczenia. Konstrukcja wykonana z tego materiału ma „się dobrze starzeć”, jakby wrastać w otoczenie.

Zachęcając do odwiedzenia zmodernizowanego mostu w Siekierkach, należy przypomnieć, że znajduje się on na terenie parku krajobrazowego. Żyje tu 180 gatunków ptaków. By nie zakłócać przyrodzie spokoju, należy zachować ciszę, zwierzęta domowe trzymać na smyczy, nie zostawiać śmieci.

Jak dojechać do Siekierek? Można pociągiem, samochodem lub rowerem. Podróżując koleją, należy wysiąść na stacji Godków. Przy stacji przebiega ścieżka rowerowa prowadząca na sam most. Jadąc autem, najlepiej zaparkować przy starej stacji kolejowej w Siekierkach. Ci, którzy planują dłuższą wyprawę na dwóch kółkach, wszelkie wskazówki znajdą na www.trasyrowerowe.wzp.pl

Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki Neurüdnitz do ruchu turystycznego” został w 85 proc. dofinansowany z programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia /Polska 2014 – 2020, a także środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Gminy Cedynia. Wartość prac po polskiej stronie: 11 mln 791 tys. zł brutto.

Informacje o rowerowych i turystycznych atrakcjach Pomorza Zachodniego: www.rowery.wzp.pl, www.turystyka.wzp.pl https://www.facebook.com/PomorzeZachodnieNews/

Strona Zespołu Parków Krajowych Województwa Zachodniopomorskiego: www.zpkwz.pl

(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię