Maszyna drążąca tunel przeszła już pod cieśniną Świna. Osiągnięcie drugiego brzegu oznacza, że wydrążono 1000 metrów tunelu, a prace prowadzone są już pod wyspą Wolin. Do osiągnięcia komory odbiorczej brakuje 484 metrów. Jesienią drążenie tunelu powinno się zakończyć. Wówczas rozpocznie się demontaż maszyny TBM i wykonywanie dalszych prac w tunelu.
Maszyna TBM zarówno wierci tunel, usuwając równocześnie urobek, jak i wykonuje obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów – tubingów. Na każdy pierścień tunelu składa się osiem takich elementów, które powstawały w specjalnie zbudowanym zakładzie prefabrykacji. Wszystkie 6280 tubingów już wykonano i większość z nich wykorzystano do wykonania obudowy tunelu.
Osiągnięto najniższy punkt tunelu
Na półmetku drążenia osiągnięto najniższy punkt tunelu, a obecnie głębokość, na której prowadzone są prace, stale się zmniejsza. Maszyna TBM kieruje się ku komorze odbiorczej, od której rozpocznie się wjazd do tunelu z wyspy Wolin.
Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin oznacza zakończenia prac. Tunel ma przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Trzeba w nim jeszcze wykonać płytę pod jezdnię. To właśnie po niej będą poruszać się pojazdy. Potrzebna jest również płyta podstropowa. Elementy te będą powstawały w zakładzie prefabrykacji, w której były wcześniej wykonywane elementy obudowy tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej zlokalizowanej pod jezdnią. Prace te – skomplikowane pod względem technicznym – będą wymagać przebicia się poza obudowę tunelu. W kolejnych etapach wykonane zostaną: nawierzchnia, elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.
Nowy układ drogowy łączący tunel z obecną siecią drogową
Poza samym tunelem w ramach inwestycji budowany jest również nowy układ drogowy, który połączy tunel z obecną siecią drogową. Od strony wyspy Wolin kierowcy mogą już zobaczyć zarys ronda, które będzie łączyło tunel z DK3, a w przyszłości z drogą ekspresową S3. Po stronie wyspy Uznam wykonywany jest również odcinek wjazdowy do tunelu wraz z podłączeniem do ulicy Karsiborskiej.
Całkowita długość trasy będzie wynosić 3,2 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski.
(r), fot. GDDKiA O/Szczecin
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!