PKP Intercity inwestuje w nowy tabor. Będą wygodniejsze podróże

0

PKP Intercity odbiera pierwsze pojazdy z dużych zamówień w ramach największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla narodowego przewoźnika dostarcza Stadler Polska, a konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz odpowiada za modernizację składów ED74. Pojazdy już niedługo wzmocnią flotę PKP Intercity.

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT (fot.) od Stadler Polska są dostosowane do prędkości 160 km/h, co pozwoli efektywnie korzystać ze zmodernizowanych linii kolejowych. Pudła pojazdów są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż stalowe. Niższa masa oznacza mniejsze zużycie energii, a także niższe koszty eksploatacji. Pojazdy te są projektowane w oparciu o wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności. Dzięki wyposażeniu w Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS) nowe pociągi zapewniają również najwyższy poziom bezpieczeństwa. Pojazdy posiadają nowoczesny system izolacji wnętrza. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Łącznie siedlecka fabryka ma dostarczyć 12 nowych pojazdów, a wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne nowej floty przez okres 15 lat.

Kolej będzie jeszcze bardziej dostępna

– Stale rosnąca liczba pasażerów jest najlepszym dowodem, że polska kolej podąża właściwym torem, a Polacy ufają narodowemu przewoźnikowi. Zakup nowego taboru umożliwi rozszerzenie oferty, dzięki czemu kolej w naszym kraju będzie jeszcze bardziej dostępna – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Nowe składy posiadają po 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy. Pod względem technicznym nowo powstające elektryczne zespoły trakcyjne są zbliżone do pojazdów FLIRT ED 160, które obecnie kursują w barwach PKP Intercity, co pozwoli na ujednolicenie parku taborowego spółki. Nowe pociągi będą przeznaczone do realizacji międzywojewódzkich przewozów pasażerskich na terenie Polski. Pasażerowie skorzystają w nich z licznych udogodnień, m.in. z klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE czy bezprzewodowego internetu. Wszystkie pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie podróżnym na wózkach oraz toaletę przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pociągach znajdzie się także przestrzeń do przewozu rowerów.

Pierwsze dwa składy FLIRT zaczną wozić podróżnych w najbliższych miesiącach. Początkowo będą poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 400 tys. km łącznie). Wszystkie jednostki mają trafić do PKP Intercity do sierpnia 2023 roku.

Flotę PKP Intercity wzmocni 14 zmodernizowanych ED74

PKP Intercity unowocześnia również istniejący już tabor. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów ED74, które modernizuje konsorcjum Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki oraz PESA Bydgoszcz. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł. Podczas modernizacji pojazdy przejdą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak, aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży.

Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi do czerwca 2023 roku.

Większy komfort i dostępność

Nowe oraz zmodernizowane pojazdy wpłyną nie tylko na komfort podróżowania, ale również zwiększą dostępność kolei dla podróżnych. Po zakończeniu realizacji zamówień istotnie wzrośnie liczba EZT-ów kursujących po torach w barwach PKP Intercity. Obecnie w flocie narodowego przewoźnika znajduje się 60 składów tego typu, a po zrealizowaniu obu kontraktów ich liczba wzrośnie do 86.

Przeprowadzone działania to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki.  W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.

Inwestycje w EZT z myślą o środowisku

Wybór pociągu jako środka lokomocji ma duże znaczenie dla środowiska. Kolej charakteryzuje się ponad 3 razy mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ponad  8 razy mniejszą emisją CO2 niż transport lotniczy. Dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jest jednym z głównych celów nowej, dziesięcioletniej umowy dot. świadczenia usług publicznych (PSC), którą PKP Intercity podpisało z Ministerstwem Infrastruktury na początku 2021 roku. Zrównoważony transport to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu, który jest kompleksową strategią Unii Europejskiej, dotyczącą ochrony środowiska oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Inwestycje w elektryczne zespoły trakcyjne przybliża narodowego przewoźnika do osiągnięcia tego celu.

– Europejski Zielony Ład zakłada, że do 2050 roku sektor transportu dokona 90 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych, a rozkładowe podróże poniżej 500 km mają stać się neutralne pod względem emisji CO2 do 2030 roku. Niektórym może się wydawać, że to dość odległe terminy, ale w PKP Intercity nie czekamy, a już od kilku dobrych lat intensyfikujemy działania na rzecz środowiska. Realizujemy w tym zakresie wiele projektów, a zakup oraz modernizacja taboru należą do jednych z nich. To właśnie z myślą o ochronie środowiska zostały zaprojektowane i zbudowane używane przez nas elektryczne zespoły trakcyjne, których w naszej flocie będzie coraz więcej – mówi prezes Zarządu PKP Internicty Marek Chraniuk.

Wzorowa współpraca z polskimi producentami

PKP Intercity stale inwestuje w nowoczesne pociągi typu EZT, a realizowane właśnie kontrakty to nie pierwsza współpraca tego przewoźnika z polskimi producentami. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego wynosi 2,017 mld zł. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach ww. konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych. Wartość całego zamówienia to ponad 540 mln zł.

(r) – źródło: Ministerstwo Infrastruktury

fot.: screenshot PKP Intercity – Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2021

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię