Oficjalna prezentacja hybryd – trzech najnowszych: piątej, szóstej i siódmej – zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie odbyła się w ubiegłym tygodniu na stacji Szczecin Główny. Pociągi, przyozdobione jak świąteczne upominki, wjechały równocześnie na dwa tory przy peronie pierwszym. Stutrzydziestotonowe prezenty dla pasażerów symbolicznie rozpakował marszałek województwa.
– To nowoczesne, bezpieczne, przyjazne środowisku pojazdy – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. – Te, które dziś powitaliśmy, przyjechały w ostatnich dniach. Łącznie mamy na Pomorzu Zachodnim już siedem hybryd. Jesteśmy niekwestionowanym liderem w Polsce. Ten kierunek będziemy utrzymywali, bo przynosi on realne korzyści, np. oszczędności finansowe, które powodują, że ceny biletów nie rosną tak dramatycznie jak wszystko inne w Polsce. Po drugie – jesteśmy ekologiczni, dzięki hybrydom spalamy rocznie ponad pół tysiąca ton oleju napędowego mniej, a więc produkujemy znacząco mniej dwutlenku węgla.
Nie trzeba się przesiadać
Pojazdy „wprowadził” na miejsce uroczystości Andrzej Chańko, dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Polregio. Najnowszy tabor do obsługi regionalnych połączeń kolejowych obserwowało kilkudziesięciu pasażerów, którzy wchodząc do pachnących nowością pociągów, raczyli się również pachnącymi piernikami i gorącą czekoladą. Na koniec przedświątecznych niespodzianek marszałek rozdawał wszystkim podróżnym maskotki i składał życzenia.
Dwie z trzech nowych hybryd – oznaczone numerami 5 i 6 – wyruszyły do Słupska. A nr 7 pomknęła do Kołobrzegu.
– Możemy je bardziej swobodnie dopasowywać – tam gdzie nie ma trakcji i tam gdzie jest trakcja. Nie trzeba się przesiadać. Jest dużo sprawniej i bardziej ekologicznie. Mamy siedem hybryd i jestem przekonany, że to nie jest nasze ostatnie słowo – mówił wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Obsługa kilku regionalnych kierunków
Przypomniał, że dwunapędowe pojazdy od stycznia tego roku kursują na trasie Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin. W 2020 r. Województwo zamówiło dwa pojazdy, ale w umowie z Newag SA zabezpieczono tzw. prawo opcji – możliwość zakupu do 10 kolejnych hybryd. Na razie zakupiono pięć. W lipcu przyjechały dwie, w tym „morski pociąg”, który dotarł pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Teraz hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim uzupełniły kolejne trzy. Ich malatura symbolizuje ekologiczny, zielony region.
Siedem hybryd umożliwi obsługę kilku regionalnych kierunków. Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) będą kursować m.in. do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Mogą również kursować do portu lotniczego w Goleniowie.
Ekologia na torach
Podwójny napęd to ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, komfort i bezpieczeństwo podróżnych, korzyści dla środowiska. Hybrydy kursują tam, gdzie dotychczas wysyłano tylko spalinówki.
Jedna hybryda na torach to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej. Siedem takich pojazdów oznacza ograniczenie emisji CO2 o prawie 930 ton! A tlenku azotu (NO2) o ponad 3 tony. Do atmosfery trafia również mniej sadzy HS (ponad 600 kg), a oszczędności paliwa przekraczają 500 ton. Odzysk energii elektrycznej wytworzonej w procesie hamowania szacowany jest na 404 600 MWh (dane uwzględniają eksploatację siedmiu pojazdów przez okres 12 miesięcy).
Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc do siedzenia i 160 do stania oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla)
Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Na siedem pojazdów hybrydowych Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru w znacznej części są sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UM WZ
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!