Obwodnica Pyrzyc coraz bliżej. Bo ruch w mieście – średnio 16 tys. pojazdów na dobę

0

Ponad 7,5 km nowej drogi, która będzie omijać miasto od zachodu, wyprowadzi ruch tranzytowy z Pyrzyc, usprawni transport lokalny, poprawi bezpieczeństwo. Przetarg na dokumentację tej ważnej inwestycji został już ogłoszony.

Jeśli etap projektowy będzie przebiegać zgodnie z planem, budowa obwodnicy Pyrzyc ruszy w 2024 roku. Wielkim wyzwaniem jest finansowanie tego ważnego projektu, którego wartość szacowana na 82 mln, a wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg wynosi tylko 30 mln zł.

Powstanie swego rodzaju bypass

Dzięki inwestycji o nazwie „Budowa obejścia m. Pyrzyce w ciągu drogi wojewódzkiej nr 119” powstanie swego rodzaju bypass tzw. starej trójki (kiedyś DK3, dziś DW 119), który będzie spinać również dwie inne drogi wojewódzkie – DW 106 (ze Stargardu) i DW 122 (kierunek Banie, Krajnik Dolny). Takie poprowadzenie drogi będzie miało ogromny wpływ na jakość obsługi ruchu lokalnego, poprawi bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych, a także poprawi komfort życia mieszkańców Pyrzyc. Tysiące pojazdów, w tym ciężarówki, będą omijać centrum miasta.

– Doskonale wiemy, jak wielką uciążliwość dla mieszkańców Pyrzyc stanowi przebieg drogi kiedyś krajowej, a dzisiaj wojewódzkiej przez samo serce miasta. To średnio 16 tysięcy pojazdów, które przejeżdżają przez Pyrzyce każdego dnia. Dlatego idea budowy obwodnicy Pyrzyc jest nam bliska. I wspieramy ją. Rozpoczęliśmy od prac koncepcyjnych, dzisiaj zlecamy opracowanie dokumentacji – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Zobacz: https://fb.watch/aVWrWdR65g/

Natężenie ruchu powoduje degradację infrastruktury

– Obwodnica Pyrzyc to konieczność. Wynika ona z faktu ogromnego natężenia ruchu, przede wszystkim dużego ruchu samochodów ciężarowych, kierujących się z trasy S3, które jadą w kierunku Szczecina, Stargardu, Choszczna, i też wzrostu liczby samochodów osobowych – tłumaczy Marzena Podzińska, burmistrz Pyrzyc. – Tworzą się korki, zatory, które powodują utrudnienia komunikacyjne w mieście. Przejazd z ulicy na ulicę jest naprawdę trudny. Do tego dochodzi hałas. Natężenie ruchu powoduje też oczywiście degradację infrastruktury, wpływa na budynki znajdujące się przy ulicy i przede wszystkim obiekty zabytkowe, trzynastowieczne mury obronne, baszty, bramy.

Ostatni Generalny Pomiar Ruchu, przeprowadzony w latach 2020/2021, wykazał, że przez Pyrzyce przejeżdża średnio 16 tys. pojazdów na dobę (przed otwarciem S3 – średnia wynosiła ponad 18 tys.). Ponad 10 proc. z tej liczby stanowią samochody ciężarowe. Największe strumienie pojazdów rejestrowane są na kierunku północ – południe – do centrum miasta oraz w stronę Lipian i Myśliborza.

Obwodnica będzie drogą jednojezdniową o szer. 7 m z poboczami i rondami

Analizy ZZDW wskazują, że na odcinkach dróg wojewódzkich, z których ruch przekierowany zostanie na obwodnicę, dochodziło do tej pory do blisko 40 kolizji rocznie. Także do wypadków śmiertelnych. Eksperci ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego zwracają uwagę, że przy głównej drodze przecinającej Pyrzyce znajduje się wiele obiektów użyteczności publicznej – szkoły, szpital, kościół, instytucje kultury etc. Skierowanie tranzytu na obwodnicę ograniczy zatory i znacząco poprawi bezpieczeństwo. Nowa droga ułatwi dojazd do zakładów przemysłowych, ale również osiedli znajdujących się wokół miasta.

Obwodnica będzie drogą jednojezdniową o szerokości 7 metrów, z poboczami 1,25 m. Na obu końcach obwodnicy przewidziano budowę rond.

– Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował wstępnie trzy warianty obwodnicy, z których już wybrano jeden docelowy. Różnice w tych koncepcjach dotyczyły głębokości odsunięcia obwodnicy od miasta oraz punktu jej włączenia do DW 106, czyli ulicy Stargardzkiej – wyjaśnia dyrektor ZZDW Michał Żuber. – Wybrano włączenie w miejscu istniejącego skrzyżowania drogi wojewódzkiej z drogą powiatową w kierunku Brzezina. Jest to najlepsze rozwiązanie z punktu widzenie poprawy widoczności i bezpieczeństwa na skrzyżowaniu, które znajduje się w łuku drogi i na wzniesieniu.

Planuje się: start budowy wiosną 2024 r., a zakończenie jesienią 2026 r.

Przetarg, który ma wyłonić wykonawcę dokumentacji, został już ogłoszony. Termin składania ofert – do 8 lutego. Na prace projektowe i przeprowadzenie procedur administracyjnych przewidziano 16 miesięcy. Rozpoczęcie budowy planowane jest wiosną 2024, a zakończenie – jesienią 2026 r.

– Rok 2024, w stosunku do lat, które czekaliśmy na tę obwodnicę, to jest tak naprawdę za chwilę – komentuje burmistrz Pyrzyc Marzena Podzińska.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 30 mln zł. Koszty budowy we wniosku złożonym do Ministerstwa Infrastruktury szacowano na 60 mln zł. Już jednak wiadomo, że m.in. z powodu inflacji, rosnących cen produktów i usług, będą dużo wyższe – na poziomie 82 mln zł.

– Zadeklarowane przez rząd polski wsparcie w wysokości 30 mln zł to już dzisiaj znacznie mniej niż 50 proc. wartości zadania. Dlatego największym wyzwaniem będzie to, żeby znaleźć dodatkowe źródła finansowania, czy to po stronie rządowej, czy w funduszach unijnych – podsumowuje marszałek Olgierd Geblewicz.

(r), mapa – źródło: Biuro Prasowe UM WZ 

Poprzedni artykułJechał do pracy, drogę przecięły mu dziki [film]
Następny artykułInwestycja PKP PLK. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj