Ekologia na torach. Kolejne hybrydy dla naszego regionu – jest siedem, będzie jeszcze pięć

0

Po zachodniopomorskich szlakach kolejowych krąży teraz 7 nowoczesnych dwunapędowych pojazdów. Będzie ich więcej! Zarząd Województwa w ubiegłym tygodniu podjął decyzję o zakupie jeszcze 5 pociągów hybrydowych. Zamówienie zostanie zrealizowane w tym roku, a jego wartość to 123 mln zł.

Województwo Zachodniopomorskie to pierwszy region w Polsce, który do obsługi regularnych połączeń wprowadził hybrydy. Dwa nowoczesne pociągi z Newagu już w styczniu 2021 r. zabrały pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. W kolejnych miesiącach hybrydowa flota Pomorza Zachodniego powiększyła się. Samorząd zamówił jeszcze 5 pojazdów: 2 rozpoczęły służbę w lipcu ubiegłego roku, kolejne 3 – w grudniu.

Pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym, przejechały już ponad pół miliona kilometrów. Sprawdziły się w codziennej eksploatacji. Zapewniają duży komfort podróżnym. Są ekologiczne. Ułatwiają organizację przewozów na trasach częściowo niezelektryfikowanych.

– Hybrydy, a więc możliwość zmiany napędu, to mała rewolucja w obsłudze regionalnych połączeń. To także korzyści dla pasażerów i dla środowiska – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów.

Marszałek kolejny raz podkreślił: – Jeśli chodzi o hybrydy na torach, jesteśmy liderem w Polsce i tę pozycję zamierzamy utrzymać.

Pojazdy dwunapędowe kursują ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.

Podjęta 2 lutego br. decyzja Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego o zakupie kolejnych pociągów oznacza, że jeszcze w tym roku na Pomorzu Zachodnim pojawią się hybrydy numer 8, 9, 10, 11 i 12. Tak więc kolejne połączenia będą realizowane tym najnowocześniejszym taborem.

Podwójny napęd, możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Przy obecnej strukturze tras zastąpienie jednego pojazdu spalinowego hybrydą to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej!. Do atmosfery trafia również mniej tlenku azotu i sadzy HS. Oszczędności paliwa liczone są w setkach ton.

Pięć pojazdów, które wzmocnią hybrydową flotę, ma kosztować 123 mln zł brutto.

Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu pieniędzmi Unii Europejskiej.

(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

Poprzedni artykułZałatw sprawę przez e-Urząd
Następny artykuł1% ma moc. Przekaż, nic nie tracisz


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj