Będzie ścieżka rowerowa z Marianowa do Ińska. „Duch kolejki wąskotorowej nie opuszcza naszej gminy…”

0

Gmina Marianowo nabyła w drodze darowizny od Powiatu Stargardzkiego część terenu byłej wąskotorówki. Związane jest to z planowaną budową ścieżki rowerowej do Ińska.

Podpisanie aktu notarialnego odbyło się z udziałem starosty stargardzkiego Iwony Wiśniewskiej, członka zarządu Ireną Agatą Łucką oraz wójtem gminy Marianowo Danutą Ankutowicz.

Nieruchomość została przekazana w celu utworzenia przez Gminę Marianowo ścieżki rowerowej, prowadzącej w kierunku pojezierza Ińskiego.

– Rozwój turystyki rowerowej, poprzez stworzenie docelowej spójnej sieci tras rowerowych, pozwoli na korzystanie z wyjątkowych walorów kulturowo – historycznych oraz przyrodniczych. Nie mamy wątpliwości, że nowe drogi rowerowe przyczynią się do turystycznego rozwoju naszego regionu i staną się atrakcyjnym elementem Trasy Pojezierzy Zachodnich – informuje na oficjalnym profilu powiatu Starostwo Powiatowe w Stargardzie.

„Duch kolejki wąskotorowej nie opuszcza naszej gminy…” czytamy w mediach społecznościowych Gminy Marianowo.

Przypomnijmy: Pierwsza linia Stargardzkiej Kolejki Wąskotorowej powstała w styczniu 1895 r. – połączyła Stargard przez Starą Dąbrowę, Trąbki i Kozy Pomorskie z Ińskiem. Jeszcze w tym roku linię z Ińska przedłużono do Studnicy, a w Starej Dąbrowie  utworzono odgałęzienie do Dobrej. W miejscowości Trąbki przecięła ona normalnotorową linię Szczecin–Gdańsk. Pod koniec 1895 r. ogólna długość Stargardzkiej KW wynosiła prawie 90 km. W 1903 r. kolejka posiadała 10 wagonów pasażerskich i 134 wagony towarowe, zaś w 1925 r. tabor liczył 18 wagonów pasażerskich i 169 towarowych – proporcje te utrzymały się do końca II wojny światowej.

Tuż po II wojnie światowej PKP przejęły infrastrukturę kolei wąskotorowych. Sieć kolei była zniszczona, a parowozy i wagony nie nadawały się do eksploatacji. Pierwszą po wojnie uruchomioną na Pomorzu Zachodnim trasą była oddana 15 grudnia 1945 linia Stargard – Resko. Systematycznie zwiększano prędkość z jaką kursowały pociągi z ładunkami towarowymi: w 1945: 20 km/h, 1949: 30 km/h, 1955: 50 km/h. W latach 60. XX wieku rozpoczęto wymianę lokomotyw parowych produkcji niemieckiej z lat 1909–1925 na lokomotywy produkcji rumuńskiej i polskiej. Na trasach pojawiły się parowozy z serii Px48. W 1978 r. zaczęto wymieniać lokomotywy parowe na spalinowe rumuńskiej produkcji z serii Lxd2.

W 1964 r. zamknięto linię z Ińska do Drawska Pomorskiego Wąsk., a w 1969 r. z Dobrzan do Poźrzadła Dworu. Parę lat później obie linie zostały rozebrane, a na tym terenie utworzono poligon drawski. W 1989 r. czynnych było 81,7 km linii (68 proc.). W 1996 r. została zamknięta linia ze Starej Dąbrowy do Ińska i Dobrzan, a w 2001 r. – ostatnia czynna linia wąskotorówki ze Stargardu do Dobrej Nowogardzkiej.

Bożena Kuszela – źródła: Powiat Stargardzki, Gmina Marianowo, Wikipedia

fot. – źródła: Powiat Stargardzki, Gmina Marianowo

Poprzedni artykułSP nr 2 z podnośnikiem dla uczniów z niepełnosprawnościami
Następny artykułStargardzki szpital chce zatrudnić personel medyczny z Ukrainy


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj