Jazda na suwak to nie tylko uprzejmość, ale obowiązek

0

Jazda na suwak jest normą w wielu krajach Europy zachodniej. Od grudnia 2019 roku stała się także obowiązkiem na terenie Polski. Niestety, z obserwacji policjantów wynika, że nie wszyscy wiedzą, jak prawidłowo stosować tę metodę, i często – zamiast ułatwiać płynność przejazdu – powodują korki i utrudniają ruch innym. Są też tacy kierujący, którzy specjalnie blokują pas ruchu, aby uniemożliwić innym przejazd.

Stosowanie jazdy na suwak ma na celu sprawne pokonanie zwężającego się odcinka drogi. To już nie tylko uprzejmość, ale także obowiązek wszystkich kierujących, dzięki któremu możemy szybciej rozładować drogowy zator.

– W naszym mieście sytuacje takie mają miejsce na ul. Szczecińskiej w kierunku ul. Wyszyńskiego, a także z ul. Wyszyńskiego w kierunku Szczecińskiej, gdzie lewy pas ruchu w obu przypadkach kończy się przed rondem – informuje podkom. Krzysztof Wojsznarowicz ze stargardzkiej komendy policji.

Pamiętajmy, aby stosować zasady jazdy na suwak nie tylko wtedy, gdy pas się kończy, ale także gdy jest on z jakiegoś powodu zablokowany.

Policja przypomina, jak prawidłowo stosować jazdę na suwak:

– kierowca znajdujący się na pasie kończącym, powinien dojechać do jego końca i dopiero wtedy włączyć się na pas sąsiedni,
– zamiar włączenia na inny pas należy bezwzględnie zasygnalizować, włączając kierunkowskaz,
– jadąc pasem, który ma kontynuację, obowiązkowo należy wpuścić jeden pojazd włączający się na pas.

Najczęstsze błędy popełniane przez kierujących:

– ustawianie się tylko na jednym pasie – wydłuża to korek i zwiększa zator,
– uniemożliwianie włączenia się do ruchu pojazdowi z pasa kończącego,
– blokowanie sąsiedniego pasa, aby inni kierujący nie mogli nim przejechać do końca,
– wpuszczanie kilku pojazdów, co powoduje zmianę tempa jazdy innych i wydłużenie korka.

Zasada jazdy na suwak nie ma zastosowania w przypadku zmniejszenia prędkości pojazdów, regulowanej znakami ograniczenia np. z 70 na 40 km/h.

Zasada jazdy na suwak nie będzie też miała zastosowania w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania się do ruchu (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.

(r)

Poprzedni artykułCzarno-białe też jest piękne. Uczyli się fotografować aparatem na kliszę  
Następny artykułSpotkanie z posłem Arkadiuszem Marchewką


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj