MAH. Są pieniądze na publikację o kartografii i na edukację kulturalną kadry przedszkolnej. Wszystko będzie dopieszczone

0

Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Stargardzie do końca 2022 roku zrealizuje dwa projekty dofinansowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, których łączny koszt wynosi 100 tys. zł.

Pierwszy z projektów: Publikacja „Kartografia. Katalog zbiorów Muzeum Archeologiczno-Historycznego w Stargardzie” został sfinansowany w ramach programu „Wspieranie działań muzealnych”. Założeniem tego projektu jest wydanie publikacji, która ma zaprezentować zbiory kartograficzne gromadzone przez Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Stargardzie od początku jego powstania w 1960 r.

W katalogu, oprócz reprodukowanych map opatrzonych odpowiednimi notami, znajdą się dwa teksty poświęcone historii pomorskiej kartografii i kolekcji stargardzkich kartografików. Cała publikacja zostanie poddana recenzji, a także – ze względu na tematykę prezentowanych zbiorów – zostanie przetłumaczona na język angielski, dzięki czemu ma ona szansę dotrzeć do odbiorców zagranicznych, w szczególności z Niemiec i Szwecji, czyli państw historycznie związanych z terenami obecnego Pomorza Zachodniego.

– Warto podkreślić, że planowana publikacja będzie pierwszym zachodniopomorskim katalogiem zbiorów kartograficznych i pierwszym katalogiem zbiorów od 1962 r. wydanym przez placówkę muzealną w tej części Polski. Katalog w liczbie 500 egzemplarzy ukaże pod koniec bieżącego roku i będzie dystrybuowany bezpłatnie – informuje Joanna Fijałkowska, kustosz MAH.

Drugi projekt: „Przedszkole + cooltura. Rozwijanie kompetencji kadry przedszkolnej w Stargardzie w zakresie edukacji kulturalnej”, dofinansowany w ramach programu „Edukacja kulturalna”, jest projektem edukacyjnym, przeznaczonym dla dwóch grup odbiorców – nauczycieli stargardzkich przedszkoli i przedszkolaków.

W pierwszym etapie nauczyciele zostaną zaproszeni na sześć bezpłatnych szkoleń z bardzo różnych dziedzin pedagogiki: pozytywnej dyscypliny, sensoplastyki®, integracji sensorycznej, lagoterapii i grywalizacji (gry i escape roomy). Później przekażą wiedzę zdobytą na szkoleniach swoim koleżankom i kolegom z pracy, a następnie wspólnie z MAH opracują 7 nowych scenariuszy lekcji muzealnych adresowanych do przedszkolaków.

W następnym etapie to właśnie dzieci – wychowankowie stargardzkich przedszkoli – przetestują nowe scenariusze, odwiedzając muzeum i biorąc udział w bezpłatnych lekcjach. Na podstawie ich spostrzeżeń lekcje będą dopieszczane tak, by ich finalna wersja weszła na stałe do oferty edukacyjnej MAH od 2023 roku.

Jednocześnie będą trwały prace nad kolejnym Zeszytem Edukacji Muzealnej (czwartym po serii „Muzealnik czyli kto”, „Zabytek czyli co” i „Wystawa czyli jak”). Ta książeczka w przystępnej dla dzieci, atrakcyjnej formie opowie o Pomniku Historii, czyli naszych najcenniejszych zabytkach, m.in. kolegiacie mariackiej, bramach, basztach i murach obronnych. Publikacja ponownie zostanie przetestowana przez najmłodszych uczestników projektu, a następnie, po korektach, będzie nieodpłatnie udostępniana przez muzeum.

Partnerem tego projektu jest Przedszkole Miejskie nr 2 „Mali Artyści”, a udział w nim wezmą nauczyciele i podopieczni ze stargardzkich przedszkoli miejskich i niepublicznych.

(r)

fot. Przemek Antczak/MAH

Poprzedni artykułOSP. Rywalizowali w sztafecie pożarniczej i ćwiczeniu bojowym
Następny artykułZnamy wykonawców większości ekomurali w regionie, także w Stargardzie. Wiemy, co będą przedstawiać malowidła


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj