Trwa ogólnopolska kampania społeczna Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. UOKiK apeluje: Chroń swoje dane!
– Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Nie daj się zmanipulować oszustom! Pamiętaj:
– Nigdy nie podawaj, ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie Cię o to pytać.
– Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualną zaległość w płatności samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
– W przypadku telefonu od osoby podającej się za pracownika banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do Ciebie dzwonił.
– Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej Twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.
Jeśli podejrzewasz, że doszło do kradzieży Twoich danych:
– Poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych.
– Zmień dane do logowania.
– Zastrzeż kartę lub zablokuj rachunek płatniczy.
– Jak najszybciej zgłoś sprawę policji.
https://www.youtube.com/watch?v=Z657671eRoo
https://www.youtube.com/watch?v=Pbdd5Vwy5TY
(r) – źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!