Pociągi między Choszcznem a Dolicami sprawniej i bezpieczniej jeżdżą po drugim nowym torze. Nowe perony w Ziemomyślu i Dolicach zwiększyły dostęp do kolei. To kolejne efekty wykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA środków z projektu realizowanego między Poznaniem a Szczecinem Dąbie. Większość zasadniczych prac na tej trasie planowana jest do końca 2023 r.
Wyższe, szersze i dłuższe perony ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.
Wygodniejsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim
Z nowych peronów można wygodniej wsiadać do pociągów w 26 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem. Polskie Linie Kolejowe sukcesywnie zwiększają komfort podróży. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy są to perony w Drawinach, Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na 30 stacjach i przystankach.
Na 190- kilometrowej trasie Poznań-Szczecin rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na odcinkach Poznań-Wronki, Słonice-Choszczno, Choszczno-Dolice oraz Stargard-Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki-Dobiegniew (bez stacji Krzyż), Rębusz-Słonice i Kolin-Stargard.
Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem
Dzięki pracom na tej trasie, po uzyskaniu wymaganych certyfikatów, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury związane z uzyskaniem nowych dopuszczeń są sukcesywnie uzyskiwane wraz z postępem inwestycji – obecnie zakładane docelowo skrócenie czasu podróży planowane jest w 2024 r.
Zwiększy się przepustowość linii – możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów. E59 jest częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł jest współfinansowana z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF).
Więcej informacji o inwestycji dostępnych jest na stronie internetowej projektu.
(r)
fot. Łukasz Bryłowski (1-3 Dolice, 4-5 Ziemomyśl)
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!