Pokazali stan prac na stacji. Do końca czerwca cztery wiadukty przejezdne

0

PKP Polskie Linie Kolejowe SA przebudowują stację i cztery wiadukty w Stargardzie. Na stacji układane są nowe tory, montowana sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Postępują prace przy budowie nowego peronu. Gotowe są pierwsze połówki czterech modernizowanych wiaduktów w Stargardzie. Trwają odbiory niektórych robót. Do końca czerwca cztery wiadukty będą przejezdne.

Dzisiaj na zaproszenie PKP PLK odbyła się wizyta techniczna na stacji Stargard. Przy budynku Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego pojawili się przedstawiciele inwestora – PKP PLK i wykonawcy – firmy Trakcja, a ponadto m.in. pracownicy urzędu miejskiego z prezydentem Rafałem Zającem i wiceprezydentem Piotrem Myncem na czele oraz – licznie – media.

Przewodnikiem po ciągach komunikacyjnych stacji był Tomasz Łojewski z Trakcji. Najpierw cała grupa przeszła przez Towarową, Szczecińską, Bema, pod wiadukt i schodami w górę wyszła na nowy peron nr 3, nad wiaduktem. Później wszyscy zeszli do budowanego tunelu pod torami, z którego wyszli na zewnątrz, mając po lewej stronie ul. Szczecińską, a po prawej – ZCP, do którego prowadzić będą schody.

Będzie wiata o długości 300 m – jedna z najdłuższych wiat w Polsce

– Mamy już – jeden z trzech – peron nr 3. Mamy też wiatę długości 170 m na peronie nr 2, który również będzie przebudowywany w całości. Będziemy mieli wiatę o długości 300 m – to będzie jedna z najdłuższych wiat w Polsce. Co do peronu nr 1 też będzie jego modernizacja i remont istniejącej wiaty stalowej. Będą cztery windy – po jednej na każdym peronie i przy wejściu do ZCP – mówił Tomasz Łojewski.

Wszystkie nowe perony będą wyższe i szersze, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi”.

Drogi pod wiaduktami będą przebudowane. Obiekty: Szczecińska/Wyszyńskiego i Spokojna/Bogusława IV po obu stronach będą mieć chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa; Pierwszej Brygady/Konopnickiej i Składowa – będą ciągi pieszo-rowerowe z dwóch stron. Konstrukcja wiaduktu przy ul. Składowej będzie dostosowana do północnej obwodnicy drogowej Stargardu.

Finał inwestycji ma nastąpić w drugiej połowie 2024 roku

Do końca czerwca cztery wiadukty będą przejezdne. Później wiadukty będą zamykane etapowo.

– W pierwszej kolejności zamierzamy ponownie zamknąć wiadukt na Pierwszej Brygady na dwa miesiące w okresie letnim – lipiec, sierpień. W dalszej kolejności będą zamykane wiadukty na Wyszyńskiego i Składowej (na krótko), później na Pierwszej Brygady i Bogusława IV – zgodnie z planem będzie to ostatni przebudowywany wiadukt – mówił wykonawca.

Trwają odbiory niektórych robót. Finał inwestycji ma nastąpić w drugiej połowie 2024 roku. A stacja Stargard będzie ostatnim zmodernizowanym odcinkiem, który zamknie całą przebudowę linii 351 Poznań – Szczecin.

Po zakończeniu inwestycji – docelowo – przejazd od Szczecina do Poznania ma trwać poniżej dwóch godzin, a od Szczecina do Warszawy – 5 godzin.

„Na stacji zlokalizowane będzie także Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym – po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin – system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obecnie linia kolejowa między tymi miastami podzielona jest na odcinki, na których ruch prowadzony jest przez dyżurnych ruchu ze zlokalizowanych na nich nastawni kolejowych. Gotowy jest budynek LCS. W środku postępują prace związane z wyposażeniem nastawni w urządzenia komputerowe”.

tekst i zdjęcia Bożena Kuszela, kursywą – materiały PKP PLK

Poprzedni artykułKamienica przy Młyńskiej odzyska blask
Następny artykułKilkuset nauczycieli będzie podnosić swoje kompetencje


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj