Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 – na Pomorzu Zachodnim

0

Trwają już prace budowlane na obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 i Gryfina na DK31. Pod koniec kwietnia br. GDDKiA uzyskała decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13. Dla pozostałych sześciu obwodnic (z Programu) w Zachodniopomorskiem trwają prace przygotowawcze.

Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 

Inwestycja jest realizowana zgodnie z umową na zaprojektowanie i budowę, przez konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy to 74,8 mln zł.

Wykonawca opracował projekt budowlany i złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskał ją w sierpniu 2022 r., co umożliwiło jesienią rozpoczęcie pierwszych robót budowlanych.

– Obecnie na całym przebiegu obwodnicy, mierzącej 5,6 km długości, został zdjęty humus (fot. 1 i 2). Wykonywane są nasypy i wykopy oraz wymiany podłoża. Przygotowywana jest budowa obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie siedem przepustów dla płazów oraz przejście dla zwierząt średnich i dwa przejścia dla pieszych i rowerzystów pod obwodnicą. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w IV kwartale 2024 r. – mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA O/Szczecin.

Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 

W lipcu 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację inwestycji z firmą Budimex. Wartość zawartego kontraktu to 106,6 mln zł.

Decyzja ZRID została uzyskana w listopadzie ubiegłego roku, a pierwsze roboty na drodze o długości 4,4 km ruszyły w grudniu. Prace obejmują roboty ziemne, w tym wymiany podłoża na odcinku pomiędzy linią kolejową a dawnym przebiegiem DK11.

W ramach inwestycji powstaną też cztery obiekty mostowe. Obecnie budowane jest górne przejście dla zwierząt i wiadukt na przyszłym węźle Szczecinek Południe (fot. 3), którym obwodnica w ciągu DK20 (fot. 4) połączy się z drogą S11. W związku z tymi pracami ruch na S11 w tym rejonie odbywa się jedną jezdnią. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest w II kwartale 2025 r.

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 

Ta inwestycja będzie realizowana w trybie tradycyjnym. W grudniu 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie projektu budowlanego, a wykonawca pod koniec lipca ubiegłego roku złożył wniosek o wydanie decyzji ZRID. Uzyskano ją pod koniec kwietnia br., co umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za nieruchomości przejęte pod drogę.

– Nowa trasa o długości 5,58 km od wschodu ominie Kołbaskowo. Droga ma włączyć się w autostradę A6 na nowym węźle Szczecin Zachód, który planowany jest w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic. Wymaga to wspólnej realizacji tych dwóch zadań przez jednego wykonawcę, a przetarg na jego wyłonienie planujemy ogłosić jesienią br., co pozwoliłoby oddać trasę do ruchu na koniec 2026 roku – podkreśla Mateusz Grzeszczuk.

Cztery obwodnice na DK22

W Programie budowy 100 obwodnic przewidziano budowę aż czterech obwodnic na zachodniopomorskim odcinku DK22. Dla wszystkich zadań trwają prace przygotowawcze.

Decyzje środowiskowe uzyskano już dla obwodnic Rusinowa i Wałcza (w lipcu 2022 r.) oraz Szwecji (w grudniu 2022 r.). Dla tych inwestycji opracowywana jest już dalsza dokumentacja oraz wykonywane są badania geologiczne podłoża. Jeszcze przed końcem tego roku planowane jest ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę tych trzech obwodnic. Realizacja inwestycji mogłaby się zakończyć w 2028 roku.

Dla obwodnicy Człopy od lutego ubiegłego roku toczy się postępowanie związane z wydaniem decyzji środowiskowej. Uzyskanie tej decyzji planowane jest w tym roku, a przetarg na realizację – w przyszłym. Zakończenie budowy przewidziane jest na koniec 2028 r.

Obwodnice Stargardu i Złocieńca na DK20

Dwie obwodnice będą również realizowane na DK20.

– Powstać ma obwodnica Stargardu, która umożliwi całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego drogami krajowymi. Odetchną również mieszkańcy Złocieńca, w którego centrum skrzyżowania DK20 przylegają do przejazdu kolejowego. Dla obu inwestycji trwa uzyskiwanie decyzji środowiskowej. Dla obwodnicy Stargardu przetarg na realizację planowany jest pod koniec tego roku, natomiast dla obwodnicy Złocieńca już w przyszłym roku. Zakończenie obu inwestycji przewidziane jest do końca 2028 roku – mówi Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA O/Szczecin.

Link do materiału wideo pokazującego budowę obwodnicy Gryfina w ciągu DK31: https://youtu.be/WwrQA1DALUU

(r)

Poprzedni artykułFILARY – za pieniądze UE, do zobaczenia za darmo
Następny artykuł12 maja – Dzień Pionierów Stargardu. Pamiętajmy o tych, którzy budowali to miasto!


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj