W niedzielę, 15 grudnia br. wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025. Będą jeszcze krótsze czasy przejazdu, m.in. z Warszawy do Szczecina, Białegostoku i Lublina. Pasażerowie wsiądą do pociągów z kolejnych nowych przystanków, np. w Krakowie, Częstochowie i Rzepinie. W nowym rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.
Nowy rozkład jazdy pociągów został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami – tak, aby podróżni korzystali z efektów inwestycji. W grudniu będą krótsze czasy podróży. Pasażerowie wsiądą do pociągów z nowych i zmodernizowanych stacji oraz przystanków, jak też skorzystają z lepszej oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych.
Kontynuowane są miliardowe inwestycje z wykorzystaniem środków unijnych i budżetowych, a ich efekty podróżni odczują w kolejnych latach.
Wyższe prędkości = krótsze czasy przejazdu
Zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże. Od 15 grudnia krócej pojedziemy z Warszawy do Szczecina (około 4 h 20 minut). Ze stolicy Pomorza Zachodniego dotrzemy szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do stolicy Wielkopolski (ok. 1h 50 min.). To efekt zwiększenia prędkości na tej trasie do 160 km/h (na odcinkach Sochaczew – Łowicz – Kutno i Wronki – Krzyż – Szczecin Dąbie). Również dzięki zwiększeniu prędkości jazdy pociągów do 160 km/h na odcinku Małkinia – Białystok, najszybszy skład z Warszawy do stolicy Podlasia dojedzie w 1 h 30 minut. Efektem podwyższania prędkości na liniach kolejowych będzie również atrakcyjny czas przejazdu ze stolicy do Zielonej Góry (4 h 38 minut), jak również z Zielonej Góry do Szczecina – najszybsze połączenie wyniesie 2 h 11 minut.
Na Dolnym Śląsku w grudniu najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych.
Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w nieco ponad 2 godziny. Z Zamościa do stolicy Małopolski dojedziemy w niecałe 4 godziny. Mieszkańcy Gdańska dotrą o ok. 20 minut szybciej do Wrocławia (w ok. 4h 20 minut ).
Również z Gdyni do Słupska pojedziemy pociągiem w atrakcyjnym czasie 1 h 22 minuty. Na modernizowanym odcinku Lębork – Słupsk zniesiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Również dzięki zakończeniu kolejnego etapu prac na trasie Skarżysko-Kamienna – Sandomierz i zniesieniu ZKA zyskamy dobry czas przejazdu w relacji Radom – Przemyśl (3 h 59 minut). Będzie także szybszy czas przejazdu z Warszawy do Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut) oraz do Lublina (1 h 46 minut).
Podróże z nowych i zmodernizowanych przystanków
Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z 16 nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinasowanych ze środków unijnych oraz z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” – m.in. z nowego przystanku Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem.
(r)
fot. Marcin Kmieciński/PAP (prezes PLK SA Piotr Wyborski i prezes Intercity Janusz Malinowski)
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!