Zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 152 na odcinku Starogard–Świdwin. Dokładnie dwa lata temu Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie przekazał plac budowy wykonawcy. Roboty budowlane kosztowały ponad 109 mln zł.
Przypomnijmy, że droga nr 152 łączy Płoty położone przy S6 ze Świdwinem. Dalej wiedzie na wschód i kończy bieg na skrzyżowaniu z drogą 163 w Buślarach – 5 km od Połczyna Zdroju.
Droga ta, podobnie jak cała sieć dróg wojewódzkich, jest systematycznie modernizowana. Celem tych prac jest dostosowanie jej parametrów technicznych do wymogów, które powinny spełniać drogi wojewódzkie. Nie chodzi tylko o wymianę nawierzchni, ale również zwiększenie nośności całej konstrukcji drogi, poprawę bezpieczeństwa m.in. poprzez poszerzenie jezdni, poprawę widoczności i budowę szeregu elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na drogach wojewódzkich dochodzi wciąż do wielu wypadków, które wynikają przede wszystkim z rosnącego ruchu i rosnącej liczby pojazdów. Na DW152, na odcinku Starogard-Świdwin, w 2005 r. ruch odbywał się na poziomie blisko 1480 pojazdów na dobę, pięć lat później było to już ponad 1790 pojazdów na dobę. Podczas ostatniego pomiaru, przeprowadzonego w 2020 r., drogą tą przejeżdżało ponad 2450 pojazdów na dobę. Przebudowy dróg są odpowiedzią na te zmiany.
– Z dróg wojewódzkich korzystają przede wszystkim nasi mieszkańcy, bo to są drogi, które komunikują główne ośrodki miejskie w województwie. Ale z tych dróg korzystają również licznie przybywający na Pomorze Zachodnie turyści. Dlatego stan tych dróg jest niezwykle ważny – tłumaczy marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Długość przebudowanego ostatnio odcinka, który zaczyna się na wylocie ze Starogardu w kierunku Świdwina. a kończy w Świdwinie na ul. Energetyków, to blisko 16,3 km.
Zakres robót objął m.in. rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni, chodników, zatok autobusowych, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych jezdni, wykonanie ulepszonego pobocza, zmianę przebiegu drogi w miejscach korekty łuków, a także budowę ciągów pieszych, a lokalnie pieszo-rowerowych. Wykonawcą była firma Budimex.
Przebudowane zostały też zatoki autobusowe, skrzyżowania i zjazdy, sieć kanalizacji deszczowej, rowy przydrożne i przepusty, a także oświetlenie uliczne. Wykonano nowe oznakowanie poziome i pionowe wraz z montażem elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Świdwinie powstał także zbiornik retencyjno-rozsączający.
Inwestycja była jednym z kilku zadań realizowanych przez ZZDW w ramach Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. W tym samym czasie przebudowywany był drugi odcinek tej drogi o długości 16,6 km od Świdwina do Połczyna Zdroju. Ta inwestycja również powinna zakończyć się w tym roku. Środki na nią w dużej części pochodzą z Europejskiego Funduszu dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027.
(m), collage – Biuro Prasowe UMWZ
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!