Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Nowa trasa o długości 5,6 km omija miasto od wschodu. Dzięki niej jadący od Szczecina w kierunku Chojny nie muszą już przejeżdżać przez ulice Gryfina. Jest to pierwsza oddana do ruchu inwestycja z Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim.
Obwodnica – korzyść dla kierowców i mieszkańców
Droga krajowa nr 31 przebiegała głównymi ulicami Gryfina, będąc jedyną drogą w jego południowej części, przez co kumulował się na niej zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Na dotychczasowym przebiegu drogi krajowej przez miasto było wiele skrzyżowań, przejść dla pieszych i przede wszystkim wiadukt kolejowy, pod którym nie mogły przejeżdżać pojazdy wyższe niż 2,7 m.
Teraz tranzyt może już ominąć Gryfino obwodnicą, dzięki czemu mieszkańcy odetchną od tego ruchu. Natomiast kierowcy w kilka minut ominą miasto nową trasą, która jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego).
Na obwodnicy powstały cztery ronda: na początku i na końcu, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową (ul. Armii Krajowej). Mieszkańcy mogą też korzystać z dwóch przejść pod obwodnicą, którymi bezkolizyjnie poprowadzone są ścieżki pieszo-rowerowe i szlaki prowadzące z miasta do terenów leśnych. Wybudowane zostało też jedno przejście dolne dla średnich zwierząt.
Wykonawcą tej inwestycji drogowej było konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol.
Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Gryfina, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Prace przy obwodnicy Szczecinka w ciągu DK20 są już na ukończeniu i inwestycja ma być gotowa w II kwartale przyszłego roku.
W tym roku GDDKiA podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic – Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany i w ubiegłym tygodniu złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 pod koniec września ruszył przetarg na budowę. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
Przygotowywany jest przetarg na realizację obwodnicy Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, w związku z rozstrzygnięciem sądu, będzie wymagane ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
(r), fot., mapa – źródło: GDDKiA
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!