Obejście to w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie miała blisko 50 km długości, w tym 5 km będzie stanowił tunel pod Odrą w rejonie Polic. Ma to być najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
– Marzył nam się region silny gospodarczo, do którego się przyjeżdża, a nie z którego się wyjeżdża. Przez lata mieliśmy poczucie odcięcia od kraju i niedoinwestowania. To się właśnie zmienia – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podczas briefingu prasowego, na którym przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformowali o ogłoszeniu przetargów na budowę ZOS.
Realizacja ZOS przeniesiona na rzecz inwestora – GDDKiA
Pierwsze konkretne kroki – podpisanie listu intencyjnego – podjęto w 2006 r. Następnie w grudniu 2007 r. podpisano porozumienie pomiędzy Województwem Zachodniopomorskim a miastem Szczecin, Powiatem Polickim, gminą Police i gminą Goleniów w zakresie wspólnej realizacji „Studium wykonalności zachodniego drogowego obejścia miasta Szczecina” wraz z „Raportem oddziaływania na środowisko”. Lata 2009 – 2010 to prace nad tym studium. W czerwcu 2010 r. Sejmik Województwa Zachodniopomorskiego zaopiniował pozytywnie preferowany wariant przebiegu oraz zobowiązał Marszałka Województwa do złożenia wniosku do Ministra Infrastruktury w sprawie zaliczenia inwestycji do kategorii dróg krajowych. Kolejne 5 lat zajęło przekonywanie rządu, by inwestycję wpisać do sieci dróg krajowych. Po 10 latach – w grudniu 2017 r. wydano decyzję środowiskową. W styczniu 2018 r. na wniosek Marszałka Województwa decyzja z 19 grudnia 2017 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji ZOS została przeniesiona na rzecz inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Czekało na to wielu mieszkańców Pomorza Zachodniego
– Ta inwestycja to wielkie wyzwanie. Po prawie dwóch dekadach możemy powiedzieć, że czujemy się coraz bardziej zintegrowani, chociaż jesteśmy najdalej od Warszawy, a Warszawa od nas. Ale ta integracja daje nam również wielkie bodźce rozwojowe. Dziś Pomorze Zachodnie jest jednym z tych regionów, które najdynamiczniej się rozwijają, i ma perspektywę na dalszy bardzo duży rozwój – mówił marszałek.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak (fot. 1) zapewnił: – Została podjęta decyzja, jedna z ważniejszych, jeśli chodzi o drogi krajowe, jaką ministerstwo podjęło w roku 2024. Czekało na to wielu mieszkańców Pomorza Zachodniego, ale nie tylko. Czekała na to gospodarka i przedsiębiorcy, którzy tutaj prowadzą działalność, bądź planują ją prowadzić. Nie ma wątpliwości, że to decyzja kosztochłonna. Pieniądze są i Zachodnia Obwodnica Szczecina – tzw. ZOŚKA, będzie budowana.
ZOS inwestycją za prawie 8 mld zł
Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego zakończenie jest tu planowane, w 2028 r. Natomiast odcinek Police – Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. Z tego odcinka kierowcy skorzystają prawdopodobnie w 2032 roku.
– Dla mnie jako mieszkańca Szczecina to szczególna chwila. Realizujemy najambitniejszą decyzję od 30 lat. Nigdy do naszego regionu nie spłynęły takie pieniądze. Razem z obwodnicą Warzymic i Przecławia, ZOS będzie to inwestycja za prawie 8 mld zł. Sprawi, że TIR-y, które jadą do Polic, nie będą już jeździć przez Szczecin. Odciąży miasto, odciąży północne dzielnice Szczecina – dodał sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
S6 przejdzie pod Odrą tunelem o długości 5 km
Nowa trasa odciąży obecny przebieg dróg A6, S3 i S6 omijających Szczecin od południa oraz wschodu. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu – kilkukrotnie.
Kluczowym elementem ZOS będzie tunel pod Odrą. Obwodnica przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km), Dołuje – Police (11,9 km) i Police – Goleniów (23,4 km).
(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UMWZ
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!