W internecie pojawiły się fałszywe strony internetowe. Ich autorzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową i próbują wyłudzić wrażliwe dane np. numer PESEL.
Oszuści podszywają się również pod urząd skarbowy i wysyłają fałszywe wiadomości e-mail dotyczące nadpłaty podatku PIT.
MF i KAS przypominają, że sprawy podatkowe można bezpiecznie załatwić w serwisie e-Urząd Skarbowy, w którym znajduje się m. in. usługa Twój e-PIT.
– Przestrzegamy przed oszustami, którzy podszywają się pod Ministerstwo Finansów lub Krajową Administrację Skarbową. Za pomocą e-maili i fałszywych stron internetowych takich jak podatki-pl[.]web.app , podatki-pl[.]firebaseapp.com , pl-logowaniegov[.]com.es próbują wyłudzić dane podatników. Oszuści proszą o podanie numeru PESEL, numeru paszportu, nazwiska panieńskiego matki i numeru telefonu, dzięki czemu podatnik ma rzekomo uzyskać „dostęp do swojego podatku” – informuje Maciej Koniuszewski, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie.
Podatnicy nie powinni podawać danych osobowych takich jak PESEL czy numer rachunku bankowego. Przestrzegamy również, by nie podawać nikomu danych do logowania do e-Urzędu Skarbowego lub PIN-u do aplikacji e-Urząd Skarbowy.
Fałszywe strony podobne do oryginału
Niektóre fałszywe strony, przygotowane przez oszustów, są często podobne do oryginalnych stron resortu finansów i trudno je odróżnić. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na opis linku w adresie strony internetowej.
Fałszywe maile z „urzędu skarbowego”
Do podatników trafiają również fałszywe maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Oszuści podszywający się pod urząd skarbowy proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nigdy nie powiadamiają w e-mailach o weryfikacji deklaracji PIT i nie przesyłają w nich linków. Pracownicy resortu finansów nie nakłaniają podatników, by za pomocą bankowości elektronicznej potwierdzili dane rachunku w celu otrzymania zwrotu nadpłaty.
Informacje o nadpłacie podatku podatnik znajdzie w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) na stronie podatki.gov.pl. Może się do niego zalogować wybraną metodą na rządowej platformie login.gov.pl. W e-US podatnik może też śledzić status zwrotu podatku.
Należy też przypomnieć, że do aktualizacji numeru rachunku bankowego służy formularz ZAP-3 dostępny w e-US. Numer rachunku można też aktualizować przy okazji rozliczenia podatku w usłudze Twój e-PIT.
Co robić w przypadku próby oszustwa?
W przypadku gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości lub gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tą sytuację na infolinii KAS: 22 330 03 30.
MF i KAS zachęcają również do korzystania z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.
– W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Apelujemy o szczególną ostrożność – dodaje rzecznik prasowy Maciej Koniuszewski.
(r)
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!