Dobiega końca przebudowa drogi wojewódzkiej nr 203 na odcinku między Darłowem a granicą województwa. To ostatni wymagający kompleksowej przebudowy odcinek tej trasy.
– Jedno jest pewne: droga uzyskała już pełną przejezdność i podczas zbliżających się wakacji korków, związanych z remontami, na tej trasie już nie powinno być – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Inwestycja łączy dwa przepiękne kurorty – Darłowo i Ustkę. Jest bardzo ważna z punktu widzenia ruchu turystycznego, ale przede wszystkim dla mieszkańców powiatu sławieńskiego. Będzie to wizytówka naszego regionu, bo tą drogą z województwa pomorskiego się do nas wjeżdża.
To najdroższa inwestycja realizowana w latach 2021-2027
– Od trzech lat ten dwudziestodwukilometrowy odcinek był przebudowywany, a prace powodowały poważne utrudnienia, które na szczęście przeszły już do historii. Jest to najdroższa inwestycja realizowana w tej perspektywie unijnej na lata 2021-2027- mówi marszałek.
DW 203 jest najkrótszą drogą łączącą Koszalin z Darłowem. Dalej trasa wiedzie do Ustki. Od 2010 r. droga jest sukcesywnie przebudowywana przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.
Dotychczasowa wąska, o słabej nośności trasa, zyskała wszystkie parametry drogi wojewódzkiej – na odcinkach szlakowych została poszerzona do normatywnych 7 m, zyskała pobocza, a w miejscowościach, przez które przebiega – nową kanalizację deszczową, oświetlenie i chodniki. Bezpieczeństwo zostało zwiększone przez dodatkowe elementy, takie jak wyspy spowalniające ruch czy azyle dla pieszych oraz doświetlenie przejść. Dodatkowo przebudowano dwa ronda: w Postominie oraz na skrzyżowaniu z drogą powiatową do Jarosławca.
Ważne zaplecze turystyczne
W przebiegu przebudowywanego odcinka znajduje się szereg miejscowości, których gospodarstwa, obok charakteru rolniczego, pełnią dziś rolę ważnego zaplecza turystycznego, a ich mieszkańcy często czerpią dochody z działalności agroturystycznej. Droga przechodzi przez Zakrzewo, Kopnicę, Drozdowo, Sulimice, Karsino, Masłowice, Ronino, Chudaczewo, Pieńkowo oraz Postomino.
Przebudowany odcinek jest najdłuższym z dotychczasowych – ma blisko 22,6 km. Dotychczas przebudowywane odcinki miały odpowiednio: Koszalin-Iwięcino – 10 km, Iwięcino-Dąbki – 11,4 km, Dąbki-Darłowo – 8 km i przebudowana w 2018 r. ul. Tynieckiego w Darłowie – 1,8 km długości.
Kończącą się aktualnie inwestycję realizowało konsorcjum firm: Kobylarnia SA z partnerem, firmą MIRBUD SA. Wartość robót budowlanych opiewa na blisko 145,2 mln zł brutto.
Nie ma już wahadeł, które kosztowały wiele nerwów
– To, co dla nas wszystkich jest istotne, to fakt, że już przed sezonem ta droga uzyskała przejezdność, nie ma już wahadeł, które kosztowały wiele nerwów kierowców lokalnych i przyjezdnych. Chcielibyśmy, aby do końca czerwca już wszystkie prace związane z ułożeniem nawierzchni asfaltowej były zakończone i by do końca lipca wykonawca przekazał nam tę inwestycję – mówi Olgierd Geblewicz.
Inwestycja jest realizowana dzięki wsparciu finansowemu z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021–2027. Wartość całego projektu wynosi blisko 162,6 mln zł, z tego dofinansowanie unijne wynosi ponad 137 mln zł, co stanowi 85% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu.
(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UMWZ
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!