W Stargardzie powstaje Lokalne Centrum Sterowania i Sygnalizacji (LCS)

0

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. To jedno z dwóch LCS-ów, jakie powstają na modernizowanej trasie – oprócz Stargardu, także w Poznaniu. W obu przypadkach inwestorem jest PKP PLK SA.

Umowa w sprawie ich budowy – za 202 mln zł netto – została podpisana pod koniec stycznia br. w Szczecinie.

Stargardzki LCS powstaje przy ul. Dworcowej. Do niedawna na placu, gdzie będzie wzniesiony, niewiele się działo. Teraz prace – o ile pozwala na to pogoda – idą nieco żywiej. Gdy budynek będzie gotowy, nastąpi tam – zgodnie z umową – instalacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacji oraz urządzeń kolejowej sieci telekomunikacyjnej

Lokalne Centrum Sterowania (LCS) to miejsce, w którym system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym na określonym odcinku linii kolejowej lub stacji. LCS-y pełnią funkcję nastawni zdalnego sterowania tym ruchem.

Jednym ze skutków ich działalności jest oszczędność etatów personelu obsługi (dyżurnych ruchu, nastawniczych, zwrotniczych i dróżników przejazdowych).

Mówiąc w skrócie, LCS pozwala prowadzić ciągły nadzór w czasie rzeczywistym nad ruchem pociągów – z jednego miejsca obsługi (nastawni), zlokalizowanej w dowolnym miejscu danego okręgu sterowania lub poza okręgami sterowania.

LCS integruje wiele systemów komputerowych, stacyjnych i liniowych, gwarantujących wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu na stacjach, szlakach i przejazdach. Przy czym większy stopień informatyzacji systemu sterowania ruchem kolejowym pozwala zwiększyć jego bezpieczeństwo – dzięki ograniczeniu ryzyka błędu spowodowanego przez czynnik ludzki.

Lokalne Centrum Sterowania wyposażone jest w sprzężone systemy zabezpieczeń, na bieżąco monitorujące wszystkie parametry istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wiele funkcji, wykonywanych dotychczas przez dyżurnych ruchu, odbywa się automatycznie. Zadanie obsługi sprowadza się do ingerencji jedynie wtedy, gdy mamy do czynienia z sytuacjami nadzwyczajnymi, niemożliwymi do przewidzenia.

tekst i zdjęcia Bożena Kuszela – źródło: PKP PLK, Wikipedia

Poprzedni artykułNikola Piechocka z brązem w turnieju na Ukrainie
Następny artykułPrzebudowa drogi powiatowej Słodkowo – Suchań. Będzie objazd


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj