Co zrobić, żeby nie zostać oszukanym na BLIK

0

Oszuści prześcigają się w metodach wyłudzenia pieniędzy. Jedną z takich metod jest aplikacja BLIK. Aby nie stać się ofiarą oszustów, musimy pamiętać o kilku rzeczach.

BLIK to aplikacja, która umożliwia korzystającym ze smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie, aby wybrać gotówkę.

– Oszuści, w przesłanej nam wiadomości, najczęściej zwracają się z prośbą o przelanie mniejszej lub większej kwoty pieniędzy, prześcigając się w uzasadnieniu np.: chwilowy brak pieniędzy na zapłatę mechanikowi za naprawę auta, pozostawiony w domu portfel, zgubiona torebka, konieczność wykupienia leków, brak pieniędzy na jedzenie. Niejednokrotnie sprawcy proszą również o podanie kodu BLIK, który otrzymaliśmy – informuje asp. szt. Krzysztof Wojsznarowicz ze stargardzkiej komendy policji.

Wiele osób nie spodziewa się ani nie podejrzewa, że na konto naszego znajomego włamał się oszust. Sądząc, że korespondują ze swoim znajomym podają kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdzają PINem realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na nią, tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.

By nie stać się ofiarą oszustów, należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych. Wówczas o wiele trudniej jest przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms. Ponadto zawsze powinniśmy sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem                        w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie).

Pamiętać musimy także o podstawowych rzeczach:

– Jeżeli logujemy się na jakimkolwiek portalu, to zawsze na koniec powinniśmy się z niego wylogować.

– Co jakiś czas zmieniajmy hasła.

– Nie udostępniajmy haseł ani kodów innym osobom.

– Chrońmy swój telefon, a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.

– Gdy otrzymujemy wiadomość e-mail z powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, musimy sprawdzić, czy została ona wysłana z poprawnego adresu.

– Gdy klikniemy w łącze danej wiadomości, sprawdźmy, czy jesteśmy przekierowani na oryginalną stronę, a nie jakąś spreparowaną.

– Jeżeli znajomy poprosi nas o pieniądze lub kod za pomocą jakiegokolwiek komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać, co się stało. Wtedy będziemy mieli pewność, z kim mamy do czynienia i czy faktycznie ktoś z naszych znajomych potrzebuje pomocy.

– Jeżeli z naszego konta ktoś wysłał wiadomość do innych z prośbą o pożyczkę, natychmiast zmieńmy hasła i zaalarmujmy znajomych.

(r)

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię