W ramach etapowo prowadzonej inwestycji kolei na trasie Poznań – Szczecin Dąbie, Stargard jest łącznikiem dwóch odcinków: Choszczno – Stargard i Stargard – Szczecin Dąbie, na których PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą roboty, modernizując stacje, perony i tory.
Wykonawcą całości prac jest konsorcjum firm: Trakcja PRKiL SA Warszawa (lider), Schweerbau GmbH & Co. KG Bauunternehmen i SBM sp. z o.o. s.k.
Na odcinku Choszczno – Stargard za niemal 400 mln zł przebudowane zostaną stacje i przystanki w miejscowościach: Ziemomyśl, Dolice, Morzyca, Kolin, Strzebielewo i Witkowo. Ponadto – 12 peronów wraz z małą architekturą, przy czym dostosowane one będą do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Modernizacja obejmie również: tory i sieci trakcyjne na długości ok. 62 km; 19 mostów i wiaduktów; 9 przejazdów kolejowo-drogowych. Dostosowanych też zostanie 21 obiektów inżynieryjnych do funkcji przejść dla zwierząt. Pojawią się też nowe wiaty peronowe, jasne oświetlenie i system informacji pasażerskiej, a przy peronach – stojaki na rowery.
Z kolei na odcinku Stargard – Szczecin Dąbie nastąpi przebudowa 2 stacji kolejowych w Stargardzie i Reptowie. Zmodernizowanych zostanie 11 peronów wraz z małą architekturą m. in. w Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku. Stacje i przystanki będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych. Także tu pojawią się nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, system informacji pasażerskiej. W Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie zostanie wybudowane przejście pod torami z windami lub pochylniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Między Stargardem a Szczecinem Dąbie wymienionych zostanie 48 km torów i 64 km sieci trakcyjnej. Zmodernizowane będą 4 przejazdy kolejowe, na których zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Na trasie przebudowanych zostanie 6 mostów i wiaduktów. W ramach inwestycji zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt.
Niżej prezentujemy wizualizacje zmodernizowanych stacji i przystanków miejscowości znajdujących się w obrębie powiatu stargardzkiego.
Modernizacja trasy na odcinku Stargard – Szczecin Dąbie kosztować będzie blisko 600 mln zł. Plan zakłada, że zakończenie prac nastąpi w IV kwartale 2020 r.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”.
oprac. bk – źródło: PKP PLK
fot. i wizualizacje – PKP PLK: 1-2 Dolice, 3-4 Morzyca, 5-6 Kolin, 7-8 Strzebielewo, 9-10 Witkowo, 11-12 Grzędzice Stargardzkie, 13-14 Miedwiecko, 15-16 Reptowo
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!