Trwa budowa mostu kolejowego na rzece Regalica w Szczecinie. Widoczne są już pierwsze elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Budimex na zlecenie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie i PKP PLK realizuje prace od kilku miesięcy.
Zakres robót obejmuje budowę przeprawy w sąsiedztwie obecnego mostu. Most będzie się składać z dwóch stalowych, trójprzęsłowych konstrukcji kratownicowych, dla każdego z torów z osobna, posadowionych na wspólnych przyczółkach i filarach. Konstrukcja mostu zostanie wyniesiona 6,2 m powyżej poziomu wysokiej wody.
Stary obiekt zostanie niemal w całości rozebrany, zachowane będzie jedynie – wpisane do rejestru zabytków – zwodzone przęsło wraz z bezpośrednim otoczeniem.
Celem inwestycji jest zwiększenie swobody żeglugi śródlądowej przy zapewnieniu ciągłości ruchu kolejowego, w ciągu linii kolejowej nr 273.
Powstanie 12 km nowych torów
Wartość kontraktu wynosi 282 mln zł netto. Inwestycja prowadzona jest w formule „buduj”, a finansowana jest ze środków Banku Światowego, Unii Europejskiej i budżetu państwa.
Cały układ torowy stacji zostanie przesunięty w kierunku południowym.
W ramach inwestycji Budimex zbuduje ok. 12 km nowych torów, dostosowanych do wymaganych prędkości i nośności. Wszystkie zabudowane tory będą zelektryfikowane, powstanie nowa sieć trakcyjna, spełniająca wymagane standardy. Wykonany zostanie również nowoczesny, elektroniczny system sterowania ruchem kolejowym, zastępujący obecne urządzenia mechaniczne. Zaplanowano zabudowę 25 nowych rozjazdów, w tym rozjazdy łukowe przy wyprowadzeniu linii w stronę mostu i dla włączenia linii kolejowej nr 428 w układ torowy stacji.
Powstanie również nowy dwukrawędziowy peron na stacji Szczecin Podjuchy, o długości 400 m, oraz nowy budynek nastawni – zastępujący 2 obecne, a także przejście podziemne z zadaszeniem oraz windami. W ramach robót konstrukcyjnych, w bezpośrednim sąsiedztwie mostu, zostanie wykonany nowy wiadukt kolejowy nad ul. Szklaną.
Zlikwidują wąskie gardło, które utrudnia żeglugę
– Tempo prac zwiastuje, że przeprawa będzie gotowa w grudniu 2023 roku. To jedno z najważniejszych zadań infrastrukturalnych realizowanych przez Wody Polskie w naszym kraju. Likwidujemy wąskie gardło, które utrudnia zarówno żeglugę, jak i akcje zabezpieczające mieszkańców przed powodzią. Po przebudowie prowadzić będziemy mogli akcję lodołamania bez żadnych komplikacji, zakłóceń i blokad determinowanych technicznymi uwarunkowaniami mostu nad Regalicą. Będzie to przeprawa nowoczesna, komfortowa i bezpieczna – mówi dyrektor Wód Polskich w Szczecinie Marek Duklanowski.
Z kolei Cezary Łysenko, dyrektor Budownictwa Infrastrukturalnego Budimex SA, podkreśla: – Budowa nowego mostu na Regalicy pozwoli na wyeliminowanie kolizji ruchu pociągów z ruchem taboru pływającego na międzynarodowej drodze wodnej śródlądowej. Zwiększy się także przepustowość linii kolejowej nr 273 i bezpieczeństwo przeciwpowodziowe.
(r), fot. – materiały prasowe
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!