– Największy skok, dzięki Funduszom Europejskim, dokonał się w województwie zachodniopomorskim. To jest obiektywne stwierdzenie w oparciu o dokument Polskiej Akademii Nauk – mówił prof. Jerzy Buzek, podczas konferencji inaugurującej nowy program regionalny.
Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027 – to nowa nazwa programu regionalnego, która zastąpi dotychczasowy Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego. W piątek, 31 marca 2023 r. oficjalnie uruchomiono FEPZ.
– To dla nas rozpoczęcie kolejnego wielkiego wyzwania w dziele zmiany i modernizacji Pomorza Zachodniego. Dziękuję naszym partnerom. Razem ze światem biznesu, samorządami i NGO udało nam się zbudować sieć partnerstwa i przebudować dotychczasową gospodarkę – mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Marszałek przypomniał, że kiedy startowaliśmy z pierwszą perspektywą (2005-2007), Zachodniopomorskie mierzyło się z wysokim bezrobociem, niskim PKB czy problemami gospodarczymi (popegeerowska spuścizna, problemy przemysłu stoczniowego).
– Dziś myślimy, jak inwestować lepiej, więcej i bardziej efektywnie. Mamy aspirację być zielonym, cyfrowym i innowacyjnym regionem – podkreślał marszałek. – Chcemy, żeby w każdym miejscu województwa żyło się dobrze, z właściwym standardem usług publicznych.
Podobnie jak jest w tej perspektywie finansowej, budżet nowego programu będą tworzyć środki na inwestycje pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (1,2 mld euro) oraz z Europejskiego Funduszu Społecznego+ (468 mln euro). W sumie to 1 mld 686 mln euro.
Kluczowym wyzwaniem nowej perspektywy będą „zielone” inwestycje. Ponad 33 proc. ze środków z EFRR to wydatki na tzw. agendę klimatyczną.
– To oznacza inwestycje w OZE zarówno w samorządach, jak w przedsiębiorstwach, w efektywność energetyczną czy we wzmacnianie ochrony środowiska – wyliczał Olgierd Geblewicz.
Wkład z programu FEPZ na instrumenty terytorialne wyniesie 320 mln EUR. Z tych środków będzie można np. przeprowadzać termomodernizację budynków publicznych JST, budynków komunalnych czy rozwijać zrównoważony transport publiczny w obszarach funkcjonalnych miast. (W poprzedniej perspektywie tabor pasażerski w komunikacji miejskiej wzbogacił się o 169 pojazdów).
Pierwsze konkursy mają ruszyć już w II kwartale, a w III i IV kwartale naborów będzie już więcej. – Będziemy stopniowo tę machinę uruchamiali. To proces, a jesteśmy w trudnym momencie. Musimy zamknąć perspektywę, w której się znajdujemy i następnie uruchomić konkursy – tłumaczył marszałek Olgierd Geblewicz.
Więcej na:
(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe WZ
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!