Na trasie Poznań – Szczecin wygodniej, szybciej i bezpieczniej  

0

Większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku. Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane zakończenie prac zasadniczych do końca 2024 roku), na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (planowane zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024) oraz na szlaku Kolin – Stargard (planowane zakończenie prac zasadniczych w II kwartale 2024).

Podróżni na stacji w Kolinie (fot.) i Morzycy wsiadają wygodniej do pociągów z nowych peronów. Między Dolicami a Kolinem pociągi bezpieczniej jeżdżą po obu nowych torach. To kolejne efekty wykorzystania przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA środków z projektu realizowanego między Poznaniem a Szczecinem.

Na stacji w Kolinie pasażerowie korzystają z drugiego przebudowanego peronu. Również w Morzycy przebudowane perony, które zostały udostępnione podróżnym 7 kwietnia, zapewniają lepszy dostęp do kolei. Wyższe, szersze i dłuższe platformy ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Są one dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Posiadają pochylnie, antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących.

Na peronach w Morzycy oraz peronie nr 2 w Kolinie zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Na peronie nr 1 w Kolinie podróżni będą jeszcze do czerwca korzystać z wiaty tymczasowej. LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu.

Wygodniejsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim

PKP Polskie Linie Kolejowe SA sukcesywnie zwiększają komfort podróży. W blisko 30 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów, m.in. w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Rokietnicy, Szamotułach, Wronkach, Miałach, Podleścu, Dobiegniewie, Bierzwniku, Słonicach, Choszcznie, Dolicach, Stargardzie, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży łącznie na 30 stacjach i przystankach.

Na 190-kilometrowej trasie Poznań – Szczecin, dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są już gotowe między Poznaniem a Krzyżem, Krzyżem a Dobiegniewem, Słonicami a Dolicami oraz Stargardem a Szczecinem Dąbiem.

Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Rębusz – Słonice, Kolin – Stargard oraz stacji Stargard. Poza torami, siecią trakcyjną oraz urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, modernizowane są również obiekty inżynieryjne, takie jak mosty, przepusty i wiadukty (m.in. cztery wiadukty kolejowe w Stargardzie), a także przejazdy kolejowo-drogowe, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa nie tylko ruchu kolejowego, ale również drogowego.

Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem

Dzięki pracom na blisko 190-kilometrowej trasie, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Procedury, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji. Z prędkością 160 km/h pociągi mogą już jeździć na odcinku między Poznaniem a Wronkami. Zwiększa się przepustowość linii – możliwy jest przejazd coraz większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewnia również lepsze warunki przewozu towarów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu i Stargardzie zwiększyły bezpieczeństwo.

Większość zasadniczych prac na całej trasie zrealizowana została do końca 2023 roku. Wykonawcy prowadzą jeszcze prace m.in. na stacji w Stargardzie (planowane zakończenie prac zasadniczych do końca 2024 roku), na odcinku Rębusz – Słonice wraz ze stacją Słonice (planowane zakończenie prac zasadniczych na przełomie III i IV kwartału 2024) oraz na szlaku Kolin – Stargard (planowane zakończenie prac zasadniczych w II kwartale 2024). Inwestycja warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

(r)  – źródło: PKP PLK

fot. Bartosz Pietrzykowski

Poprzedni artykułWaldemar Szydłowski – wystawa fotografii
Następny artykułWiata na os. Lotnisko. Niedługo dobrze spędzą tam czas


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj