Pierwsze dni nowego roku przynoszą mało przyjemne informacje o podwyżkach, które stanowią istotne obciążenie domowych budżetów. Biorąc pod uwagę rosnące koszty energii, kuszące wydają się reklamy i zachęty firm oraz pośredników, obiecujących oszczędności – jeśli podejmiemy decyzję o zmianie dostawcy prądu.
Przed reklamowo-marketingową ofensywą pośredników, którzy bardzo często świadomie wprowadzają swoich klientów w błąd, przestrzega powiatowy rzecznik konsumentów Edyta Domińczak.
O aktywności nieuczciwych pośredników świadczy rosnąca liczba skarg wpływających do rzecznika od mieszkańców powiatu stargardzkiego. Dominują te, które dotyczą praktyk, jakie stosują przedstawiciele handlowi, namawiając głównie do zmiany sprzedawcy prądu i gazu. Chodzi najczęściej o świadome wprowadzanie w błąd przy podpisywaniu umowy sprzedaży energii z nową firmą.
Z analizy skarg wynika, że pośrednicy handlowi przedstawiają się niezgodnie z prawdą. Klient słyszy najczęściej, iż ma do czynienia z przedstawicielem „Energetyki” – czyli dostawcy prądu, z którym odbiorca miał wcześniej podpisaną umowę. Pod pretekstem zmian jej zapisów, nieświadomi klienci bardzo często zawierają nowe umowy z odrębną firmą, przekonani, że prąd dostarcza im nadal dotychczasowy zakład energetyczny.
Nieuczciwi pośrednicy przedstawiają się również jako przedstawiciele Urzędu Regulacji Energetyki, fałszywie obiecując sprzedaż energii po niższej cenie. Przy zawieraniu nowej umowy nie informują też o usługach dodatkowych, które najczęściej wiążą się z opłatami. Klient dopiero po otrzymaniu rachunku orientuje się, że nie ma mowy o żadnych oszczędnościach. Przeciwnie: do nowego rozliczenia musi jeszcze dopłacić pokaźną kwotę. Urząd Regulacji Energetyki podkreśla natomiast, że nie wysyła swoich pracowników i przedstawicieli bezpośrednio do mieszkańców.
W katalogu nieuczciwych praktyk powiatowy rzecznik konsumentów umieszcza również wywieranie presji – szczególnie wobec starszych osób – na jak najszybsze podpisanie umowy, poparte tłumaczeniem, że dostawca energii właśnie kończy działalność albo zmienia regulamin świadczonych usług. Bardzo często informują też niezgodnie z prawdą, że umowa z dotychczasowym dostawcą zostanie rozwiązana bez żadnych konsekwencji finansowych dla odbiorcy. W ofertach pośredników brak również podstawowej informacji o prawie odstąpienia od umowy po 14 dniach od jej zawarcia poza lokalem przedsiębiorcy.
Nie należy zatem ulegać presji pośrednika, namawiającego szczególnie do szybkiego podpisania dokumentów bez ich przeczytania. Warto również zażądać od pośrednika podstawowych danych: nazwy i adresu firmy, imienia i nazwiska oraz telefonu do biura obsługi klienta. Należy domagać się też egzemplarza podpisanej umowy, razem z wszystkimi jej załącznikami.
Rzecznik zachęca przy tym do zapoznania się ze Zbiorami Praw Konsumentów, publikowanymi na stronie Urzędu Regulacji Energetyki:
https://www.ure.gov.pl/pl/konsumenci/zbior-praw-konsumenta
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości można kontaktować się z powiatowym rzecznikiem konsumentów pod nr. tel. 91 48 04 842. Można również skorzystać z informacji dostępnych w Punkcie Informacyjnym dla Odbiorców Energii i Paliw Gazowych URE, dzwoniąc pod numer tel. 22 244 26 36.
(r), fot. – źródło: Starostwo w Stargardzie
Polub nas na Facebooku
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!