Pomorze Zachodnie. Będzie zakup pociągów hybrydowych i sprzedaż zmodernizowanych zespołów trakcyjnych EN57AL

0

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego niedługo ogłosi przetarg na zakup dwunapędowego taboru kolejowego. Zamówienie obejmie najpierw dwa pojazdy, a docelowo może aż 12 sztuk.

Przetarg obejmuje zakup dwóch tzw. hybryd (fot.1) wyposażonych w 150 miejsc do siedzenia. Wartość podstawowego zamówienia to 40 mln zł. Województwo zaznaczyło jednak możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejnych 10 takich pojazdów. Wówczas koszt zakupu wyniesie łącznie 250 mln zł. Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w kraju, który planuje taki zakup.

– Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – mówi marszałek zachodniopomorski Olgierd Geblewicz.

W listopadzie 2019 r. odbył się dialog techniczny związany z postępowaniem. Konsultacje z potencjalnie zainteresowanymi wykonawcami pomogły Urzędowi Marszałkowskiemu na odpowiednie opracowanie dokumentacji przetargowej. Wzięli w nim udział następujący producenci: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, Stadler Polska sp. z o.o., Newag SA, Alstom Konstal SA.

Hybrydy pojadą do Koszalina i Szczecinka

Województwo zamierza ogłosić przetarg w pierwszym kwartale 2020 r. Planowany termin realizacji całego zamówienia to lata 2020-2022.

Nowy tabor pozwoli na stworzenie optymalnej oferty np. w relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin, łączącej dwa największe miasta Pomorza Zachodniego z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów. Ponadto nowe pociągi zapewnią obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek.

Zaletą pojazdów dwunapędowych jest fakt, iż – bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej – na całej trasie przebiegu napędzane są one silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają jedynie prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znacznie wyższą trwałość i żywotność silników spalinowych, efektem czego jest znacznie mniejsze zużycie paliwa. Hybrydy mają również lepsze osiągi. Pociągi obsługiwane pojazdami spalinowymi rozpędzają się znacznie dłużej niż pociągi elektryczne, a ponadto osiągają niższe prędkości maksymalne.

Sprzedają wciąż dobre EN57, by zastąpić je nowszymi pociągami

Jednocześnie Pomorze Zachodnie sprzedaje trzy zmodernizowane zespoły trakcyjne, by zastąpić je nowszym taborem. Pojazdy, które zostaną sprzedane to EN57AL (fot.2) wyprodukowane w latach 1973-1983. Województwo zakupiło je i zmodernizowało w latach 2012-2014. Przetarg obejmuje sprzedaż wszystkich trzech. Łączna kwota ceny wywoławczej to 18,291 mln zł. Oferty można składać do 24 lutego 2020 r.

– Jesteśmy liderem w Polsce pod względem jakości taboru, a to zobowiązuje. Unowocześnione EN57 to wciąż dobre pojazdy, jednak idziemy kolejny krok dalej, zastępując je nowymi pociągami, którymi dysponujemy – mówi marszałek.

W tym roku do sprzedaży trafi łącznie 7 pojazdów EN57AL. Zostaną sprzedane w trzech transzach, obejmujących kolejno te, dla których upłynął termin ważności świadectw sprawności technicznej.

Pomorze Zachodnie jest obecnie właścicielem łącznie 75 pojazdów. To jedyne województwo w Polsce, które obsługuje organizowane przez siebie połączenia nowoczesnym taborem – nowym lub gruntownie zmodernizowanym.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w latach 2010-2018 wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

oprac. bk – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

fot.1 – przykładowy pojazd hybrydowy, tu firmy Newag, źródło: https://www.facebook.com/pg/NEWAG.GROUP/posts/

fot. 2 – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię