Dwie jezdnie obwodnicy nadmiedwiańskiej w ciągu S10 już dostępne dla kierowców

1

Na obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa został wprowadzony ruch dwujezdniowy. Tym samym między Stargardem a Szczecinem mamy już drogę ekspresową S10. Jest to finał rozpoczętej wiosną ubiegłego roku dobudowy drugiej jezdni na tej obwodnicy o długości około 6,4 km.

Inwestycja o łącznej wartości 89 mln zł została dofinansowana ze środków UE.

Obwodnica Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa powstała w latach 2005-2007 jako droga jednojezdniowa z rezerwą pod drugą jezdnię. Od końca 2014 roku, w związku z wieloma wypadkami, kierunki ruchu na obwodnicy rozdzielała bariera linowa. Rozwiązanie to zapobiegło dalszym wypadkom śmiertelnym, ale docelowo konieczna była budowa drugiej jezdni. Dodatkowo przekrój dwujezdniowy zapewnia znacznie większą płynność ruchu i komfort przejazdu. Warto przy tym podkreślić, że obwodnica Kobylanki z obu stron sąsiaduje z odcinkami już wcześniej wykonanymi w standardzie dwujezdniowym, tak więc dotychczas było to „wąskie gardło”.

W ramach inwestycji, oprócz dobudowy drugiej jezdni, na obwodnicy Kobylanki powstała również droga wspomagająca Niedźwiedź – Zdunowo o długości 3,2 km, położona na północ od DK10. Droga ta została udostępniona kierowcom pod koniec sierpnia tego roku. Powstała również nowa łącznica na węźle Kobylanka, która zastąpiła wcześniejszy zjazd na stary przebieg DK10, gdzie dochodziło do przypadków wjechania pojazdów „pod prąd”. Prace budowlane objęły też kompleksowy remont pierwszej jezdni obwodnicy, której nawierzchnia miała już kilkanaście lat.

Wspomniana powyżej budowa drogi wspomagającej umożliwiła likwidację skrzyżowania prowadzącego do miejscowości Niedźwiedź na dwujezdniowym fragmencie DK10 od Szczecina do węzła Kobylanka. Zapewniona została alternatywa dla pojazdów wolnobieżnych, które nie mogą poruszać się drogą ekspresową. Działania inwestycyjne, prowadzone w ramach budowy drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, umożliwiły również wprowadzenie oznakowania drogi ekspresowej na odcinku DK10 od granicy miasta Szczecin do węzła Kobylanka o długości 6,6 km. Łącznie z obwodnicą Kobylanki daje to 13 km DK10, która zyskała dzisiaj standard drogi ekspresowej.

Projekt był realizowany w formule „Projektuj i buduj” przez konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Umowa została podpisana we wrześniu 2017 roku, a roboty zakończyły się zgodnie z terminami kontraktowymi.

(r), mapki, fot.  – źródło: GDDKiA O/Szczecin

Poprzedni artykułZmiana na stanowisku wojewody zachodniopomorskiego
Następny artykułMPGK przymierza się do nowej siedziby. Przy okazji da drugie życie zabytkowi


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj