Hybrydy na kolejowych szlakach Pomorza Zachodniego

0

Dwa pociągi hybrydowe, kupione przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego, już oddane do użytku. W czwartek 21 stycznia „Bursztynowy” zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. „Zielony” pojedzie nad morze w piątek w południe. Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukowane przez Newag SA to nowość na polskich torach. Są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. Poprawią komfort i przyspieszą podróż niezelektryfikowanymi trasami.

To pierwsze w Polsce hybrydy włączone do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Będą kursować tam, gdzie linie kolejowe są częściowo niezelektryfikowane. Dwa rodzaje napędu – elektryczny i spalinowy – dla pasażerów oznaczają podróż bez przesiadek, a dla organizatora przewozów – optymalne wykorzystanie taboru, lepszą logistykę, niższe koszty.

Gdy hybrydy premierowo wjechały na stację Szczecin Główny, marszałek województwa Olgierd Geblewicz powiedział: – To świadoma realizacja wizji naszego województwa jako województwa przyjaznego mieszkańcom i turystom. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi – bursztynowy i ekologiczny, zielony – będą fantastycznie służyły podróżnym, ale będą również służyły naszemu środowisku. Jesteśmy pierwszym województwem w Polsce, które posiada taki tabor. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy w stanie podróżować wszędzie tam, gdzie jest to możliwe – z napędem elektrycznym, a tam, gdzie jest to niezbędne – z napędem diesla. To pierwsze hybrydy na Pomorzu Zachodnim, ale w przyszłości będzie ich więcej.

Nie ma sieci? Jest generator prądu

Napęd diesla będzie wykorzystywany na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Bimodalne 36WEh wyposażone są w silniki trakcyjne, które mogą być zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu, jak również za pomocą jednostki napędowej Newag-Pack, którą tworzy silnik spalinowy (spełniający normę emisji spalin „Stage 3B”) i generator prądu. W łatwy sposób można zmienić sposób zasilania silników elektrycznych i kontynuować jazdę.

Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego będą kursować m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka – przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek. Dwunapędowe pociągi przydać się mogą również do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukował nowosądecki Newag. Dwunapędowa nowość prapremierową prezentację miała we wrześniu 2019 roku. Umowę na zakup pojazdów przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisano 16 lipca 2020 r. Zamówienie zostało zrealizowane ekspresowo.

– Bardzo się cieszę, że pierwsze hybrydy są w Zachodniopomorskiem. Nasza współpraca, już kilkuletnia, doprowadziła do tego, że są tu już 42 pojazdy typu Impuls. Gdyby ustawić je jeden za drugim, byłyby to trzy kilometry Impulsów – zauważył prezes spółki Newag Zbigniew Konieczek, który przyjechał do Szczecina na prezentację pociągów.

Hybrydowy duet – Bursztynowy i Zielony

28 października 2020 r. bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh, o oznaczeniu kolejowym EN63H, otrzymały homologację (dopuszczenie do eksploatacji – świadectwo wydane przez Urząd Transportu Kolejowego). Później były testowane na kilku trasach w Polsce i regionie, przyciągając uwagę miłośników kolei. Wyróżnia je nie tylko napis HYBRYDY, ale też bardzo efektowne malowanie. Jeden skład jest w kolorach bursztynu i już zyskał taką nieoficjalną nazwę. Drugi nawiązuje kolorystyką do zielonego regionu, jakim jest Pomorze Zachodnie, produkowanej tu zielonej energii i zachwycającej przyrody (2021 to Rok Ekologiczny w województwie zachodniopomorskim). Wjeżdżając na stację, będzie zwracał uwagę intensywnie limonkowym przodem, ale podróżnym na pewno spodobają się też zielone, błękitne i niebieskie akcenty na białym kadłubie.

Unikalny bursztynowy pociąg, w wersji minimodelu, prezes Newagu przywiózł do Szczecina jako specjalny prezent.

– Na Pomorzu Zachodnim czynimy dobro. Przekażemy ten piękny model na licytację dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – zapowiedział marszałek.

Później, razem z prezesem Zbigniewem Konieczkiem, przeprowadził symboliczny odbiór nowego taboru. Pachnące nowością hybrydy zrobiły ogromne wrażenie na uczestnikach uroczystości i pierwszych pasażerach. O godzinie 11.16 Bursztynowy wyruszył w trasę do Kołobrzegu.

Klima, internet, miejsca na rowery

Skład ma długość 59,3 m, szerokość 2,84 m, wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.

A w środku: 142 stałe miejsca do siedzenia, 8 uchylnych, 160 miejsc do stania, a także miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska – klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom – umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc.

Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwane i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.

Bezpieczne i szybkie

Bimodalny zespół trakcyjny posiada też nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia – w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.

Hybrydy, które będą jeździć w barwach Pomorza Zachodniego, to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowych – 120 km/h. Moc 1600 kW, dwa silniki diesel 390 kW.

Koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł brutto. Umowa z Newag SA zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto.

Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł brutto. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UM WZ

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię