Wyspiarka już drąży tunel w Świnoujściu

0

Ruszyła maszyna TBM, która wydrąży tunel łączący wyspy Uznam i Wolin. Nadano jej imię Wyspiarka. Wybrali je w konkursie mieszkańcy Świnoujścia.

Na dzisiejszą uroczystość startu maszyny, specjalnie wykonanej w Chinach, przybyło wielu gości z premierem Mateuszem Morawieckim na czele.

Tempo wiercenia przez Wyspiarkę wynosi około 6 centymetrów na minutę, czyli ok. 10-12 metrów na dobę. Drążenie powinno trwać około pół roku. We wrześniu maszyna po pokonaniu 1484 metrów powinna dotrzeć do komory odbiorczej po stronie wyspy Wolin.

– Dzisiaj rozpoczynamy etap niezwykle istotny, nie tylko z budowlanego punktu widzenia. Na ten moment czekaliśmy bardzo długo, zwłaszcza mieszkańcy Świnoujścia i całego regionu. Połączenie wysp Uznam i Wolin wchodzi w decydującą fazę. Jako inwestor zastępczy jesteśmy gotowi, aby skutecznie przeprowadzić i nadzorować ten etap – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.

Inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku

Gdy maszyna dotrze do wyspy Wolin, przez kolejny rok potrwają dalsze prace: wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji.

Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 roku. Wtedy mieszkańcy, turyści i kierowcy otrzymają najdłuższą przeprawę podwodną w Polsce, a promy, którymi przemieszczano się z wyspy na wyspę, pozostaną zapewne atrakcją turystyczną.

Wyspiarka, posuwając się do przodu, będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 metrów (średnica samej tarczy to 13,5 m).

Prace po stronie wyspy Uznam, gdzie jest zlokalizowana większość infrastruktury związanej z budową, to nie wszystko. Po stronie wyspy Wolin powstaje komora odbiorcza, do której we wrześniu tego roku powinna dotrzeć maszyna TBM. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.

O stałej przeprawie w Świnoujściu mówiło się kilkadziesiąt lat

Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac. Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się tam poruszać pojazdy, trzeba wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

O potrzebie budowy stałej przeprawy w Świnoujściu mówiło się już od kilkudziesięciu lat. Rozpoczęcie prac przygotowawczych obejmujących decyzję środowiskową, która wyznaczyła korytarz i wariant realizacyjny stałej przeprawy, było możliwe dzięki podpisaniu w 2007 roku porozumienia pomiędzy Ministrem Infrastruktury, GDDKiA i władzami Miasta Świnoujście.  Przetarg na realizację inwestycji został ogłoszony w 2016 roku, a umowa z wykonawcą zawarta w 2018 roku. Pierwsze roboty ruszyły jesienią 2019 roku, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Całkowita długość przedsięwzięcia będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miała długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego. Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

(r)

fot. GDDKiA/Mateusz Grzeszczuk

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

SKOMENTUJ TEKST

Wprowadź swój komentarz!
Wpisz imię