Stary Kolejowy Szlak coraz dłuższy

0

Nowe odcinki Starego Kolejowego Szlaku czekają na turystów. Właśnie zakończył się III etap budowy jednej z głównych regionalnych tras rowerowych. Inwestycje za prawie 7 mln złotych zrealizowano na terenie gmin: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.

Stary Kolejowy Szlak jest ważną częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Biegnie z północy na południe wschodnią częścią województwa. Łączy środkowe Wybrzeże ze strefą zachodniopomorskich Pojezierzy. Na północy ma dwie odnogi zaczynające się w Mielnie koło Koszalina i w Kołobrzegu. Łączą się one w Białogardzie. Część kołobrzeska w większości biegnie po nasypie dawnej linii kolejowej przez Gościno i Karlino. Dalej na trasie znajduje się uzdrowiskowy Połczyn-Zdrój i Drawski Park Krajobrazowy.

– To przede wszystkim szlak dla tych cyklistów, którzy w jeździe na rowerze szukają spokoju, odpoczynku i obcowania z naturą. Sieć tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim jest coraz gęstsza i coraz dłuższa. Nowe odcinki oddawane do użytku szybko zyskują popularność i stają się bardzo atrakcyjnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Zbudowali i oznakowali

W III etapie inwestycji powstały i zostały oznakowane odcinki: Mielno – Wronie Gniazdo – Klępino – Karlino. Są to odcinki przebiegające przez gminy: Białogard, Karlino, Będzino, Świeszyno i Mielno.

Pierwszy z odcinków inwestycyjnych o długości około 800 m i szerokości 2 m powstał wzdłuż drogi gminnej na odcinku od mostu na Radwi w Karlinie, do dawnej drogi krajowej nr 6, a dziś drogi wojewódzkiej nr 112.

Drugi prawie 2,5-kilometrowy odcinek powstał pomiędzy drogami powiatowymi przebiegającymi przez Żeleźno i Wronie Gniazdo. Oba nowe odcinki mają nawierzchnię bitumiczną.

Tu na drodze dla rowerów dopuszczony jest ruch pojazdów rolniczych, dojeżdżających na pobliskie pola, oraz samochodów Lasów Państwowych. Zaprojektowana w tym miejscu droga rowerowa ma szerokość 3 m i utwardzone pobocza.

Oznakowanie trasy pojawiło się na odcinkach o łącznej długości około 30 kilometrów: Mielno – Mścice, Mścice – Koszalin, Konikowo – Niedalino, Strzekęcino – Wronie Gniazdo, Pomianowo – Klępino i Karlino.

Zakres robót objął standardowo przygotowanie i oczyszczenie terenu, roboty rozbiórkowe, roboty ziemne – wykopy i nasypy, wykonanie projektowanej konstrukcji drogi rowerowej, ustawienie urządzeń zabezpieczających ruch, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego oraz nasadzenia.

Jest wykonawca II etapu inwestycji

ZZDW jest również po wyborze wykonawcy II etapu inwestycji, czyli realizację odcinka Złocieniec – Wałcz. To kontynuacja projektu, który został zakończony w 2020 r., kiedy to oznakowano i częściowo zbudowano od podstaw odcinek Białogard – Złocieniec.

W ramach tamtej inwestycji na nasypie kolejowym dawnej linii kolejowej Świdwin – Połczyn-Zdrój powstał 5-kilometrowy odcinek o nawierzchni bitumicznej. Wykonano również oznakowanie na odcinku o długości blisko 63 km – od Białogardu do Złocieńca.

W etapie II całkowita długość odcinków inwestycyjnych wynosi około 33,6 km, a odcinków do oznakowania blisko 17, 7 km.

Kolejne odcinki Starego Kolejowego Szlaku realizowane są dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego.

[materiał przygotowany przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.]

(r)

Poprzedni artykułWiadukt na Różanej. „Aby bez strachu przedostać się na drugą stronę”  
Następny artykułPGE Spójnia Stargard. Są pierwsze transfery


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj