Zmienia się organizacja ruchu na stacji. Od 29 października udostępniony będzie pasażerom nowy peron nr 3. Dojście do niego – w postaci labiryntu ze względów bezpieczeństwa – będzie wygrodzone taśmami, zarówno od strony Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, jak i od strony Lokalnego Centrum Sterowania.
Wykonawcy prac na parzystej stronie stacji w Stargardzie zakończyli roboty związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej, urządzeń starowania ruchem kolejowym oraz peronu nr 3, co zwiększy bezpieczeństwo ruchu pociągów.
– Jest bardzo duże zaawansowanie prac. Zwiększył się też komfort podróżowania – mówił Maciej Korzeniewski, zastępca dyrektora Regionu Zachodniego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA, podczas dzisiejszej wizyty technicznej na stacji Stargard. – To moment szczególny. Po wielu latach – od roku 2019 – zbliżamy się do końca inwestycji.
Nowy peron jest wyższy i szerszy, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawi nowa wiata i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi.
W podobnym standardzie zostaną zmodernizowane perony numer 1 oraz 2, a po zakończeniu wszystkich prac lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta – do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Zmiany w organizacji ruchu na stacji w Stargardzie
– Oddanie do użytku nowego peronu wiąże się z wprowadzeniem zmian w organizacji ruchu na stacji. Od 29 października zostanie uruchomione dojście – w poziomie szyn – do peronu nr 1 i 3. Będzie ono prowadziło z jednej strony stacji – od Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, z drugiej strony – od terenu w okolicach budynków Sekcji Eksploatacji PLK SA oraz Lokalnego Centrum Sterowania. Zamknięty zostanie peron nr 2 i dojście do niego (zarówno pod torami, jak i w poziomie szyn – od strony parkingu P&R przy ul. Barnima) – informował Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK SA.
Przez 2 tygodnie, w dniach od 29 października do 11 listopada, przy peronie nr 3 będą zatrzymywać się pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 351 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Krzyż/Poznań). Pociągi jadące na i z linii kolejowej nr 202 (dla pociągów regionalnych jest to kierunek Koszalin/Słupsk, Szczecinek, Piła), będą zatrzymywać się przy peronie nr 1.
Od niedzieli 12 listopada wszystkie pociągi pasażerskie będą zatrzymywać się przy peronie nr 3. Wyłączony z eksploatacji dla pasażerów zostanie peron nr 1.
Przebudowa wiaduktów w Stargardzie
W Stargardzie prowadzona jest przebudowa czterech wiaduktów kolejowych, na ulicach: Bogusława IV, Wyszyńskiego, Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Składowej.
Do końca października wykonawca planuje odtworzenie nawierzchni drogowej pod wiaduktem na ul. Składowej, co pozwoli na przywrócenie ruchu pod obiektem od 1 listopada. Tego dnia – Wszystkich Świętych – cztery wiadukty będą przejezdne. Rozpoczęcie prac na wiadukcie na ul. Wyszyńskiego wykonawca planuje od 15 listopada.
– To najistotniejszy wiadukt z punktu widzenia komunikacji w mieście. Prace na nim mogą potrwać pół roku – zaznaczył Maciej Korzeniewski.
Zakres prac będzie wiązał się z wprowadzeniem tymczasowej organizacji ruchu, którą wykonawca uzgodnił z zarządcą drogi. W dalszej kolejności przeprowadzone zostaną prace na drugich połówkach wiaduktów przy ul. Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Bogusława IV.
Bezpieczniej pociągiem między Poznaniem a Szczecinem
Na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem.
Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku. Zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest do końca 2024 roku. Więcej informacji o inwestycji dostępnych jest na stronie internetowej projektu.
(r), grafiki – PKP PLK
fot. Bożena Kuszela
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!