SKM. Dobre wiadomości dla pasażerów – od niedzieli więcej połączeń i nowy przystanek

0

Już w najbliższą niedzielę, 10 marca, zagęszczeniu ulegnie siatka regionalnych połączeń kolejowych. – To efekt intensywnych rozmów i ustaleń prowadzonych w ostatnich miesiącach. Cieszę się, że udało się wypracować porozumienie, na którym skorzystają mieszkańcy regionu. To pierwszy krok do uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Uruchomienie dodatkowych 14 par pociągów w ramach I fazy projektu SKM nastąpi wraz ze zmianą rozkładu jazdy, przypadającą na 10 marca 2024 r. Tym samym liczba par pociągów regionalnych, zapewniających w dni robocze dojazd do Szczecina, wzrośnie do 76.

– Zawarcie przez samorządy, zaangażowane w projekt SKM, porozumienia w sprawie wspólnego finansowania dodatkowych pociągów w 2024 roku jest dobrą wiadomością dla pasażerów, szczególnie poruszających się pomiędzy Szczecinem a Gryfinem i Stargardem. To pierwszy krok do uruchomienia SKM – mówi Olgierd Geblewicz.

Na trasie Szczecin – Stargard liczba pociągów wzrośnie do 30 par pociągów

Oznacza ono nie tylko powrót do rozpoczętego w 2018 pilotażu SKM, ale i jego rozszerzenie o pociągi w kierunku Stargardu, gdzie wcześniej nie było to możliwe z uwagi na ograniczenia związane z inwestycjami prowadzonymi na torach.

Dzięki porozumieniu, na trasie Szczecin – Gryfino liczba pociągów wzrośnie w dni robocze z obecnych 14 par (w tym dodatkowa para uruchomiona przez województwo od 19 lutego 2024) do 20 par pociągów, z kolei na trasie Szczecin – Stargard liczba pociągów wzrośnie w dni robocze o 4 pary pociągów, tj. do 30 par pociągów.

Liczba pociągów w kierunku Goleniowa będzie wyższa, niż wynikająca z porozumienia przewidującego uruchomienie 4 dodatkowych par pociągów w dni robocze. Dzięki deklaracji Gminy Goleniów w sprawie partycypacji w kosztach uruchomienia dodatkowych pociągów, złożonej już w grudniu 2023 roku, liczbę pociągów kursujących na tej trasie zwiększono o 6 par już od 2 stycznia br., z czego 5 par kursuje w relacji bezpośredniej do stacji Port Lotniczy Szczecin-Goleniów. Ponadto od 11 marca br. mieszkańcy Goleniowa skorzystają także z 2 par nowych pociągów kursujących do i z Kołobrzegu oraz Świnoujścia. Dzięki temu odcinek Szczecin – Goleniów obsługiwany będzie w dni robocze łącznie przez 26 par pociągów.

Kto i ile dofinansuje przewozy realizowane w granicach SKM

Zgodnie z wypracowanym porozumieniem, poszczególni Partnerzy Projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej dofinansują przewozy realizowane w granicach SKM kwotami:

– Gmina Miasto Szczecin 1 755 116,00 zł,

– Gmina Goleniów, Gmina Gryfino oraz Gmina Miasto Stargard po 853 654,00 zł,

– Gmina Kobylanka i Gmina Stargard po 22 030,00 zł,

– Województwo Zachodniopomorskie 724 822,00 zł z tytułu 14 dodatkowych par pociągów, uruchamianych w dni robocze w ramach porozumienia SKM, oraz ok. 33,5 mln zł z tytułu pracy eksploatacyjnej, realizowanej na liniach objętych porozumieniem przez 62 pary pociągów finansowanych w całości przez Województwo Zachodniopomorskie. Ponadto WZ zapewnia tabor kolejowy do obsługi połączeń oraz jego bieżące utrzymanie i wszelkie naprawy.

Jednocześnie, także w niedzielę, 10 marca uruchomiony zostanie przystanek Goleniów Park Przemysłowy. Budowa przystanku jest inwestycją PKP PLK SA realizowaną w ramach projektu SKM. PKP PLK jest kompetentne w sprawach tego przystanku na etapie budowy – jako inwestor, a następnie w kwestiach eksploatacji oraz udostępnienia przewoźnikom i umożliwienia wprowadzenia do rozkładów – jako zarządca infrastruktury.

Włączenie do użytku budowanych przez PKP PLK przystanków – opóźnia się

Włączenie do użytku budowanych przez PKP PLK w ramach projektu innych przystanków – Szczecin Trzebusz, Szczecin Żydowce, Szczecin Dunikowo oraz Szczecin Łasztownia opóźnia się. Do końca br. sieć przystanków na liniach SKM uzupełniona ma zostać o nowy przystanek Radziszewo, położony między Szczecinem Żydowcami a Daleszewem, który budowany jest w ramach rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych.

Obecnie brak jest możliwości wprowadzania przez przewoźnika do –  prowadzonego przez Zarządcę infrastruktury – systemu zamawiania tras zatrzymań pociągów na przystankach, dla których nie zakończono wszystkich procedur odbiorowych, zwieńczonych oddaniem do eksploatacji.

(r), fot. – źródło: Biuro Prasowe UMWZ

Poprzedni artykułInstytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega – będą przymrozki  
Następny artykułJazz w TPS. Śpiewać i grać będzie Główny Zawór Jazzu


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj