Żeby Stargard był miastem dla rowerów

0

W Stargardzie wciąż przybywa ścieżek i ciągów pieszo-rowerowych – jest ich ponad 28 km. Planowane są kolejne. Zanim powstaną, konieczne są rozwiązania, które – oby to stało się jak najszybciej – umożliwią rowerzystom bezpieczne przemieszczanie się w centrum miasta. Tym bardziej, że na ulicach Stargardu widać ich coraz więcej.

Sprawie tej poświęcone było niedawne spotkanie w magistracie.

Najpierw projektant przybliżył mieszkańcom podstawowe zasady wyznaczania tras dla cyklistów. Nie zawsze jest to łatwe, zwłaszcza w centrum miasta, gdzie szerokość jezdni i chodników jest ściśle określona. Rozwiązaniem może być wyznaczenie jednokierunkowych pasów rowerowych na ulicach. Odpowiednio oznakowane zwiększą bezpieczeństwo osób jeżdżących rowerem. Tego typu pasy mogłyby powstać m.in. na ulicach Piłsudskiego (tu kosztem od 6 do 8 miejsc parkingowych), Wojska Polskiego, Okrzei i Bogusława IV.

Inne metody poprawiające bezpieczeństwo cyklistów to np. uspokojenie ruchu dzięki progom zwalniającym. Stosuje się je tam, gdzie nie można odseparować drogi rowerowej. W naszym mieście można je wprowadzić np. na ulicach Kazimierza Wielkiego, Kochanowskiego i Sienkiewicza.

Uczestnicy spotkania żywo dyskutowali i szczegółowo analizowali proponowane przez miasto rozwiązania (z założenia bezinwestycyjne, co najwyżej wymagające drobnych prac – np. wymalowanie pasów), które ułatwią rowerzystom poruszanie się w centrum Stargardu.

Inżynier miasta Sylwia Przybylska zapewniała: – To nie są rozwiązania docelowe. Chcemy zaproponować tym, co jeżdżą rowerem, jakąkolwiek możliwość bezpiecznego przejazdu przez miasto.

Wyznaczenie na ulicach w centrum Stargardu pasów rowerowych pozwoli na ich połączenie z już istniejącymi ścieżkami.

Niektórzy uczestnicy spotkania mieli inne propozycje. Jeden z nich pytał: – Czy nie lepiej wykorzystać okoliczne ulice? Po co pchać się do centrum?

W odpowiedzi usłyszał: – Trzeba dać centrum rowerzystom. Oni nie będą się pchać tam, gdzie są spaliny.

Zebrani usłyszeli też o będących w toku i planowanych inwestycjach rowerowych. W najbliższym czasie w Stargardzie powstaną też typowe ścieżki, oddzielone od ulic pasem zieleni lub krawężnikiem: wzdłuż budowanego łącznika ul. Powstańców Warszawy z ul. Broniewskiego oraz wzdłuż ul. Spokojnej.

– Na bieżąco pracujemy nad docelowym systemem ścieżek w mieście – podsumowała inżynier miasta.

tekst i zdjęcia Bożena Kuszela

Poprzedni artykułZbiorą i zutylizują padłe zwierzęta na poboczach dróg powiatowych
Następny artykułWłóczykij 2020


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj