Brzegiem jeziora Dąbie na rowerach! Prawie 23 km szlaku gotowe

0

Po wałach przeciwpowodziowych, wzdłuż rzeki Chełszcząca, przez piękne zielone tereny, z widokami na ogromny akwen, stada kormoranów, zatokę Szkieletów i słynny betonowiec – tak jest na trasie ze Szczecina do Lubczyny i dalej do Inoujścia. Jedna z najtrudniejszych, ale też najatrakcyjniejszych rowerowych inwestycji na Pomorzu Zachodnim została dokończona.

Można już planować wycieczki na dwóch kółkach brzegiem jeziora Dąbie. Odcinki ze Szczecina do Lubczyny i z Lubczyny do Inoujścia są gotowe! To 22,61 km. Na trasie jest sporo atrakcji, zachwycająca przyrody i urokliwe miejsca odpoczynku na dzikich plażach, choćby przy zatoce Szkieletów (żartobliwą nazwę wymyślili wodniacy). Przy ujściu Iny też warto się zatrzymać, by zobaczyć legendarny betonowiec – wrak żelbetowego statku zbombardowanego w 1945 roku.

– Rowerzyści czekali na dokończenie tej trasy. Widoki nad jeziorem Dąbie są zachwycające. Zieleń, woda, odgłosy natury – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Szlak z Dąbia do Lubczyny jest częścią trzystukilometrowej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego. Korzystać z niego będą także jadący znad morza do Szczecina i na południe województwa trasą Blue Velo. Można powiedzieć, że to jedno z newralgicznych miejsc na rowerowej mapie regionu.

Realizacja tej inwestycji była wielkim wyzwaniem. Przede wszystkim ze względu na trudne warunki gruntowe, ale również problemy pierwszego wykonawcy projektu. Konieczne było odstąpienie od umowy. Przez kilka miesięcy – na przełomie 2019/2020 – trwały czynności inwentaryzacyjne, umożliwiające określenie zakresu wykonanych prac i ostateczne rozliczenie.

Niestety, na odcinku około 2 km stwierdzono osiadanie wału. Żeby rozwiązać problemy techniczne, konieczne było wykonanie projektu uzupełniającego oraz uzyskanie porozumienia z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie jako użyczającym koronę wału.

Udało się zrealizować plan naprawczy, dopiąć wszelkie formalności i w czerwcu 2021 r. podpisana została umowa z nowym wykonawcą (Kristone Krystian Suda). Miał on 22 miesiące na wykonanie zadania. I dotrzymał terminu. Inwestycja obejmowała prace odwodnieniowe, rozbiórkowe, ziemne, umocnieniowe, drogowe, montażowe, wykończeniowe oraz inwentaryzację geodezyjną gotowego obiektu.

Do wybudowania od podstaw było ponad 8 km szlaku. Z wcześniej wykonanych 14 km niektóre odcinki wymagały wzmocnienia konstrukcji wału i uzupełnienia nawierzchni z kruszywa mineralnego.

Droga na wałach przeciwpowodziowych ma średnio 2,5 m szerokości. Konstrukcja została wzmocniona georusztem. Między Dąbiem a Załomiem zamontowano licznik rowerowy, który już podaje bardzo optymistyczne dane. Od kwietnia zarejestrował 9 tys. rowerzystów. W poprzedni weekend – prawie 1100.

Odcinki poprowadzone brzegiem jeziora Dąbie to część popularnej Trasy Wokół Zalewu Szczecińskiego oraz Blue Velo – znad morza na południe Polski.

Inwestycja została zrealizowana ze środków RPO WZ 2014-2020. Całkowita kwota projektu: prawie 11 mln zł, dofinansowanie unijne prawie 7,5 mln zł.

Zrealizowane prace są objęte 60-miesięczną gwarancją.

Więcej informacji o trasach rowerowych – na stronie www.rowery.wzp.pl oraz w aplikacji „Pomorze Zachodnie”.

(r), fot. – Biuro Prasowe UMWZ

Poprzedni artykułStargardzianie ujęli pijanego kierowcę – miał 2,5 promila
Następny artykułPary z Polski rywalizowały w brydżu sportowym


Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj