Pomorze Zachodnie stawia na nowoczesny, ekologiczny transport kolejowy. Jako pierwszy region w Polsce kupił hybrydy, które wyprodukuje Newag SA.
16 lipca podpisana została umowa na zakup dwóch pojazdów, które ułatwią podróżowanie m.in. na trasie Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Łączny koszt ich zakupu to 49,2 mln zł. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.
– Chcemy żyć na Pomorzu Zachodnim zgodnie z naturą. Zakup hybryd wpisuje się w tą strategię. Dzięki nim zadbamy o środowisko i ograniczymy koszty. Przede wszystkim pojazdy zapewnią większy komfort podróży. Na Pomorzu Zachodnim mamy ok. 40% niezelektryfikowanych linii kolejowych. Pojazdy dwusilnikowe pozwolą na podróż bez przesiadki np. ze Szczecina do Koszalina – mówił podczas podpisywania umowy z Newagiem marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Wicemarszałek Tomasz Sobieraj podkreślił, że Zachodniopomorskie jest liderem w kraju pod względem nowoczesnego taboru.
– W 2013 r. przeprowadziliśmy modernizację pociągów, potem przyszły zakupy pojazdów elektrycznych i spalinowych. Dzisiejsza umowa to kamień milowy w naszych inwestycjach – stwierdził wicemarszałek.
Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin, oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych.
Zgodnie z umową, dwie hybrydy w barwach regionu mają pojawić się na torach nie później niż do końca 2021 r., ale prezes Zarządu Newag SA Zbigniew Konieczek zadeklarował, że pociągi trafią na Pomorze Zachodnie jeszcze w tym roku.
– Składając ofertę, rozpoczęliśmy negocjacje z naszymi dostawcami, żeby wszystkie podzespoły były dostępne – mówił prezes Newag, dodając: – Gratuluję odważnych decyzji. Nadal będziecie numerem 1 w Polsce.
Dysponowanie takimi pojazdami pozwoli na stworzenie lepszej oferty rozkładu jazdy poprzez wprowadzenie bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Trasa licząca 177 km, łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, na ponad stukilometrowym odcinku Kołobrzeg – Goleniów jest niezelektryfikowana.
Nowe pociągi stworzą też nowe możliwości obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo Zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
(r) – źródło: Biuro Prasowe UM WZ
fot. Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
Zanim dodasz komentarz – zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!